Konvertoplán CV-22B Osprey je bezesporu jedinečnou ukázkou techniky. Díky konstrukci s překlopnými motory může vykonávat mise, které by jinak vyžadovaly zapojení vrtulníku i letadla současně. Doposud jde o jediného sériově vyráběného a funkčního zástupce tohoto typu letounů.
Automatizované rozložení či složení listů vrtulí, rotorů i křídel, starty, přistání i samotný let jsou pro fanoušky letectví i techniky zážitkem a připomínají technické vychytávky z populárních filmových trháků „Transformers“, ve kterých se auta mění v obří roboty.
Na Dnech NATO v Ostravě a Dnech vzdušných sil Armády ČR , které se konají 18. a 19. září, bude unikátní letoun Bell Boeing CV-22B Osprey patřit mezi velká lákadla.
Kvůli hygienickým opatřením je letos nutné mít předem na akci vstupenku. Celá distribuce probíhá pouze online prostřednictvím společnosti Ticketportal.
Rezervace vstupenek na Dny NATO v Ostravě |
Z celkového počtu 30 000 tisíc uvolněných vstupenek na každý den je podle organizátorů k dispozici 3 tisíce na sobotu a zhruba 12 tisíc na neděli. Kvůli možnému vývoji pandemie organizátoři zvažují, zda uvolní i poslední třetí vlnu vstupenek, tedy zbývajících 2x10 tisíc.
„Každý den sledujeme vývoj, na základě vývoje počtu nově nakažených v průběhu tohoto týdne pro jistotu konzultujeme další postup s ministerstvem zdravotnictví. Děkujeme všem našim fanouškům za přízeň letošním Dnům NATO, které budou první takto velkou akcí v České republice od vypuknutí pandemie,“ uvedl Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které akci organizuje.
Pro vstup na akci je nezbytné se prokázat bezinfekčností na covid-19. Organizátoři zároveň doporučují provést předem takzvanou validaci pořízené vstupenky. Proces nezabere ani minutu , ale výrazně urychlí odbavení u vchodů do areálu.
Překlopení rotorů zabere 12 sekund
Unikátní konvertován, který se na akci premiérově ukázal už v roce 2014, představí 352. skupina speciálních operací, působící ze základny RAF Mildenhall v Británii.
V Evropě jde o jedinou jednotku, která má stroje Osprey zařazené ve své výzbroji. Disponuje přitom pouze deseti kusy, z nichž první obdržela teprve v červnu 2013.
Dny NATOLetošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky se uskuteční 18. a 19. září. Vstup na akci je zdarma. Poprvé musí mít návštěvníci vstupenku. Manipulační poplatek za její pořízení je 15 korun. Loni se akce kvůli pandemii koronaviru uskutečnila ve zvláštním režimu bez diváků. Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co mají k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Rekord v návštěvnosti je 225 tisíc diváků. Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz |
Společně s upravenými letouny MH-130H zajišťuje dopravu speciálních sil či zásobování předsunutých jednotek za všech okolností a v jakkoliv nebezpečných oblastech.
V případě potřeby se peruť zapojuje také do evakuace z nebezpečných zón, humanitárních a dalších operací a z důvodu vytíženosti a poslání jednotky je jen velmi málo příležitostí spatřit její stroje na leteckých dnech.
Osprey kombinuje přednosti vrtulníku a klasického dopravního letounu. Díky překlopným motorům dokáže startovat a přistávat jako vrtulník, cestovní rychlost však má podstatně vyšší srovnatelnou s turbovrtulovými dopravními letouny. Ve srovnání s vrtulníkem stroj dosahuje také výrazně delšího doletu. Tyto schopnosti předurčují využití stroje pro speciální jednotky.
Kolmý start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory. Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí.
Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrálním displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému.
Stroj společně vyvinuly firmy Bell a Boeing na přelomu 80. a 90 let minulého století, zařazení do služby přišlo ale až v roce 2007. Osprey byl vyvinut především pro potřeby americké námořní pěchoty (USMC) k plnění úkolů transportních vrtulníků, avšak se schopností dosáhnout rychlostí letounů s pevným křídlem (až 565 km/h).
To je srovnatelné například s letounem C-295M CASA. Do nákladového prostoru se vejde až 32 osob a stroj unie až 9 tun materiálu.
Ve všech variantách bylo vyrobeno již více než 400 kusů. Nasazen byl například v Afghánistánu nebo při krizi v Jižním Súdánu.