natoaktual.cz

Zkoušky obrněnců jsou v půlce. Vojáci testovali i maximální rychlost

19. května 2021  11:27
Důkladné zkoušky pásových bojových vozidel pěchoty (BVP), které armádě nabízejí tři výrobci, jsou v polovině. Obrněnce Ascod, CV90 a Lynx testují vojáci 7. mechanizované brigády, která by moderní technikou měla být přezbrojena. Vozidla už mají za sebou například zkoušky balistické a protiminové ochrany nebo jízdních vlastností na různém povrchu.  

Zkoušky nabízených bojových vozidel pěchoty (BVP). Ascod, Lynx a CV90 | foto: AČR

Šestitýdenní zkoušky nabízených obrněnců potrvají na několika místech v Česku až do června a mají ověřit, zda nabízená vozidla splňují parametry, které vojáci požadují.

O největší armádní zakázku v české historii za 50 miliard korun se ucházejí britsko-švédský výrobce BAE Systems/Hägglunds AB s vozidlem CV90, americký General Dynamics European Land Systems (GDELS) s obrněncem ASCOD a německý koncern Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx.

Celkem půjde o 30 různých testů. Od zkoušek praktických vlastností vozidel včetně pohyblivosti a průchodivosti až po střelecké schopnosti zbraňových systémů.

Otestována už byla balistická a protiminová ochrana, ochrana proti IED (improvizovaná výbušná zařízení), aktivní ochrana či pohyblivost vozidel. Do testování se podle armády aktivně zapojili vybraní vojáci ze 7. mechanizované brigády, která bude novými obrněnci primárně vyzbrojena.

Ascod, CV9O a Lynx jdou do boje. Obrana začne testovat pásové obrněnce

Na letišti v Přerově a ve vojenském prostoru Březina vojáci ověřovali například rychlost jízdy na různých površích. „Zaznamenávala se například i maximální rychlost vozidel,“ uvedl vedoucí projektu pořízení nových BVP Ctirad Gazda na stránkách ministerstva obrany. Konkrétní poznatky však neprozradil.

Testování je podle něj v polovině a vojáci mají dobrou představu o dynamice nabízených strojů a dalších klíčových parametrech. Součástí zkoušek tak byla například simulace evakuace raněných. Vojáci vyzkoušeli rovněž nastupovat a vystupovat z vozidel v plné polní, manipulaci s raněným, možnosti uskladnění munice i opuštění vozidla únikovými otvory. Podle požadavků armády mají vozidla uvézt 11 osob - 3 členy osádky a 8 vojáků.

Nové pásové obrněnce mají nahradit dosluhující a zastaralá bojová vozidla pěchoty BVP-2, které slouží v armádě od 80. let minulého století. Česká republika spojencům v NATO slíbila, že brigádu těžkého typu bude mít k dispozici do konce roku 2026.

Pořízení 210 nových pásových obrněnců považuje velení armády za absolutní prioritu modernizace. Podle náčelníka Generálního štábu Aleše Opaty vojáci musejí dostat novou techniku. „Nikomu z vás nemusím vysvětlovat, že stará bevka patří do šrotu,“ prohlásil na nedávném velitelském shromáždění.

Výběr nových BVP pokračuje. Ministr průmyslu bude respektovat postup obrany

Nicméně až do konečného výběru a dodávek nových obrněnců musí stará vozidla ještě sloužit. Armáda přitom nezastírá, že údržba letitých obrněnců je stále složitější a zabírá více času.

Například u hranického 71. mechanizovaného praporu, který je starými BVP vyzbrojen a letos vyčleněn pro Síly rychlé reakce NATO, zabrala údržba a kontrola bojeschopnosti vozidel k případnému nasazení hned šest týdnů. „Bévépéčka jsou starší než vojáci, kteří s nimi cvičí a ošetřují je,“ uvedl technik 1. mechanizované roty Roman Šima.

A když a armáda nechala nedávno kvůli výcviku „oživit“ nepoužívaná BVP-2 ze skladů, zabralo zprovoznění celkem patnácti obrněnců vojenským technikům dohromady půl roku.

inc natoaktual.cz
zpět na článek