"Letouny se budou prodávat po kusech a mohou je koupit firmy, které mají platnou licenci ministerstva průmyslu na obchodování s vojenským materiálem," potvrdil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Antonov An-26Je určen pro přepravu osob a materiálu na krátké a střední vzdálenosti. Letoun, jehož vývoj byl dokončen v roce 1969, konstrukčně vychází z předchozího typu An-24. Je opatřen velkou zadní nákladovou rampou, která usnadňuje nakládání materiálu. V porovnání s letounem An-24 má výkonnější motory. Přetlaková kabina umožňuje lety ve velkých výškách. Avionické a přístrojové vybavení dovoluje lety v nepříznivých meteorologických podmínkách a bezpečné přistání.
|
Veřejnou soutěž na prodej celkem čtyř letounu Antonov An-26 (v kódovém označení NATO známe jako Curl) vypíše ministerstvo v prosinci. Na rozdíl od nedávno nabízených bitevníků L-159 nejsou transportní letouny považovány za speciální vojenský materiál, a nemusí být proto vyvezeny do zahraničí a kupec může stroje provozovat i v Česku.
Podle různých odhadů by ministerstvo mohlo za každý stroj utržit 5 až 10 milionů korun.
Armáda poslední "anduly" vyřadila loni v dubnu, nahradily je nové letouny C-295M CASA. Stroje sloužily v československé a poté české armádě dlouhých 29 let. Na poslední rozloučení s nimi přišly na kbelské letiště stovky lidí včetně bývalých letců i mechaniků, kteří u těchto strojů v minulosti sloužili.
Československá armáda zařazovala stroje An-26 do výzbroje v letech 1982 a 1983. Tehdy jich letci dostali celkem šest. Letouny byly určeny pro transport materiálu i osob na krátké a střední vzdálenosti. K výcviku je používali výsadkáři, sloužily jako létající nemocnice nebo pomáhaly při cvičeních stíhačů. Během dlouhé služby však plnily i náročné mise.
Například v roce 1995 jeden z letounů absolvoval dvouměsíční cestu po východní Africe. Čeští letci s ním také působili v rámci jednotek KFOR v Kosovu. Z letiště v chorvatském Splitu tehdy létali s materiálem i lidmi do kosovské Prištiny, makedonského Skopje, albánské Tirany, bosenského Sarajeva a italské Neapole.
Prodaná "tůčka" stojí ve Kbelích
Kromě transportních letounů se chce ministerstvo od prosince začít zbavovat také náhradních dílů na letouny a vrtulníky v řádech tisíců kusů a další staré munice. V nabídce bude přes 3 tisíce starých leteckých pum nebo 10 milionů malorážkových nábojů.
Podobně jako nyní antonovy prodávalo ministerstvo před časem i dva velké dopravní letouny Tu-154, když je nahradily nové moderní stroje Airbus A-319. Stará "tůčka", která například na řadě mezinárodních letišť už nesplňovala emisní limity, prodalo ministerstvo na jaře roku 2007 včetně náhradních motorů a dílů k nim za 233 milionů korun. Peníze obrana dostala zaplacené.
Kupcům se ale nepodařilo letouny prodat a doposud stále stojí na letišti v Praze-Kbelích a za pronájem odstavné plochy ministerstvu platí. Jde o dvě firmy, každá zhruba 500 tisíc korun ročně a peníze jdou do státního rozpočtu.