„Zatím nutnou spotřebu pokryjeme z vlastních zásob. Resort v současné době řeší dlouhodobý nákup AdBue prostřednictvím Dynamického nákupního systému,“ uvedla Vlastimila Cyprisová z Generálního štábu.
Nenahraditelnou a v současnosti nedostatkovou přísadu potřebuje armáda nejen do běžných civilních osobních či dodávkových automobilů, které provozuje, ale především pro nová terénní vozidla Toyota Hilux, kterými postupně vybavuje jednotky místo zastarávajících vozů UAZ a Land Rover Defender.
V současnosti jich vojáci u útvarů po celé zemi mají 270, další desítky jsou na základně ve Štěpánově, kde je připravují k jednotkám. Přitom ještě do konce letošního roku má mít armáda k dispozici celkem 500 těchto nových vozidel a do roku 2024 jich má sloužit až 1 200.
„Z důvodu plnění emisních limitů jsou tato vozidla provozována s AdBlue,“ konstatovala Cyprisová.
Zatímco čistě modelově nyní při spotřebě zhruba jednoho litru AdBlue na tisíc ujetých kilometrů u jednoho vozu Hilux a nájezdu 10 tisíc kilometrů ročně spotřebuje armáda pro celou flotilu nových teréňáků přibližně 2 700 litrů roztoku syntetické močoviny, v budoucnu bude potřebovat každý rok pro provoz všech vozů Hilux zásobu asi 12 000 litrů.
Jen pro zajímavost. Ještě na začátku října se desetilitrový kanystr s AdBlue prodával v internetových obchodech za cenu zhruba kolem 250 korun. Nyní se cena pohybuje od 900 korun.
Generální štáb přitom podle Cyprisové nepřipouští možnost, že kdyby kapalina AdBlue nebyla v dostatečném množství na trhu, armádní vozidla by zkrátka nejezdila. „Ne, nezbytná vozidla k zabezpečení úkolů budou provozována,“ uvedla.
V případě nějaké nenadále bezpečnosti krize či nasazení do mise, kde stejně armáda civilní automobily většinou nepoužívá, lze nasadit čistě vojenská vozidla. A ta podle zákona AdBlue ke svému provozu nepotřebují.
V případě nových vozů Hilux je pak podle Cyprisové ve hře několik možností. „Řešení se nabízí několik, například využití starších vozů, vojenské přepravní techniky a v neposlední řadě i provedení úpravy v diagnostice vozidel, tam kde je to možné, čímž budou vyblokována z používání AdBlue,“ uvedla.
AdBlue je kapalina tvořená syntetickou močovinou doplněnou o destilovanou vodu, která pomáhá snížit emise oxidů dusíku u moderních turbodieselů, a to prostřednictvím vstřikování vodného roztoku močoviny do výfuku, přesněji před katalyzátor SCR.
Pro provoz automobilu technicky potřebná není, vyžadují ji však emisní pravidla. Pokud tak autu AdBlue dojde, elektronika mu už kvůli předpisům (EHK 83) nedovolí nastartovat, respektive jen v nouzovém případě. Jinak samotný agregát by bez AdBlue byl technicky schopný jezdit dál.
Za nedostatkem AdBlue v současnosti stojí zejména skokový růst cen zemního plynu, který je základní vstupní surovinou při výrobě kapaliny a pro producenty se tak výroba stává nerentabilní.