„Mluvili jsme o tom, že by je mohla získat protiteroristická jednotka policie,“ řekl premiér Babiš na okraj velitelského shromáždění české armády. Ministerstvo vnitra by tak pro policii podle něj nemuselo kupovat nové stroje.
Vláda přitom už loni v prosinci schválila záměr nakoupit dva těžší transportní vrtulníky pro potřeby policie a peníze na nákup vyčlenila pro rok 2021. Mělo by jít o více jak dvě miliardy korun.
FOTOGRAFIE |
Podle dřívějšího vyjádření ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) se především při protiteroristickém cvičení „Démon 2018“ v Praze jasně ukázalo, že policie takové stroje potřebuje, když přepravu zásahových týmů musela zajišťovat armáda.
„S Hamáčkem (ministrem vnitra) jsme se domluvili, že by vnitro nekupovalo eurocoptery a že by se dva předělaly pro tuto jednotku,“ řekl Babiš. Jako možnou variantu to připustil i náčelník Generálního štábu Aleš Opata.
Později ale ministr vnitra Hamáček prostřednictvím twitteru uvedl, že policie staré armádní vrtulníky nechce. „Pro tento stroj nemá využití. Nicméně zkoumáme možnost případného využití transportních vrtulníků Mi-17,“ uvedl.
V minulosti se ale také hovořilo o možném prodeji či darování afghánské armádě, do Afghánistánu Česko v minulosti několik nepotřebných vrtulníků vyvezlo.
Podle Opaty armáda bude 16 vrtulníků Mi-24/35 využívat zároveň s novými dvanácti americkými stroji do té doby, než vojáci dosáhnou počátečních operačních schopností s novými vrtulníky. Pak armáda dosluhující bitevníky vyřadí. „Jsme přesvědčeni, že to je velmi zajímavý artikl k prodeji,” dodal Opata.
České Vzdušné síly mají ve výzbroji zhruba padesát vrtulníků různých typů. Armáda se dlouhé roky opírala a ještě chvíli opírat bude o vrtulníky sovětské, respektive ruské výroby – dopravní Mi-8 (3 stroje), víceúčelové transportní Mi-17 (5 strojů) a modernější Mi-171Š (15 strojů, část modernizovaná) a bitevní Mi-24/35 (16 strojů). Kromě toho provozuje také pátrací a zdravotnické W-3A Sokol polské výroby.
Zatímco prakticky všechny transportní Mi-17 doslouží přibližně v období let 2024 až 2026 po více jak 35 letech provozu, u modernějších Mi-171Š se předpokládá, že mohou létat minimálně do roku 2035. Bitevníky Mi-24/35 pak mají díky probíhajícím generálním opravám odejít do „důchodu“ nejpozději v letech 2025 až 2027. Na jejich místo nastoupí osm nových víceúčelových strojů Venom a čtyři bitevní vrtulníky Viper amerického výrobce Bell.