natoaktual.cz

Armáda vymění u gripenů páky katapultáže

8. června 2007  11:21
České vzdušné síly vymění ve stíhačkách Jas-39 Gripen rukojeti pro katapultáž pilota. Armáda tak reaguje na výsledky vyšetřování havárie gripenu ve Švédsku, kterou podle švédských odborníků způsobila právě páka pro katapultáž.  

"Přestože při provozování gripenů v České republice k žádné nehodě nedošlo, ministerstvo obrany vítá jakákoliv opatření, která přispějí ke zvýšení bezpečnosti jejich provozu," řekl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

Armáda proto podle něj nahradí stávající páku typem, který eliminuje samovystřelení pilota. "Už se na tom pracuje. K výměně dojde během několika týdnů," uvedl velitel základny taktického letectva v Čáslavi Jiří Verner. Jak dodal, jako první projdou úpravami hotovostní letouny, které v rámci aliančního systému střeží české nebe.

České vzdušné síly mají k dispozici od roku 2005 12 stíhaček Jas-39 Gripen C a dva dvoumístné cvičné letouny s označením D. Letouny si Česko od Švédska pronajalo na deset let přibližně za 19,6 miliard korun.

Česká armáda v dubnu na dva týdny pozastavila výcvik na gripenech po havárii stejného stroje, která se stala v severním Švédsku a při níž se pilot nechtěně katapultoval a letoun se bez nej pak zřítil na zem.

Švédská armáda označila za pravděpodobnou příčinu zřícení letounu pilotovu kombinézu, která se za letu ve vysoké rychlosti a s velkým přetížením naplnila vzduchem. To mohlo vést k vytažení páky pro katapultáž, umístěné mezi pilotovými stehny. - více zde

"Na letounech typu C a D výrobce provedl konstrukční změny například kvůli posunutí kniplu a větším displejům a změnil i páku pro katapultáž. Při nafouknutí kombinézy, určitém přetížení a souhře dalších náhod mohlo dojít k samovystřelení. To riziko se potvrdilo i při zkouškách v centrifuze," konstatoval Verner.

Výrobce letounů se proto podle něj vrátil k původní konstrukci, kde pilotovi taková možnost nehrozí.

Švédské gripeny už měly potíže ohledně katapultáže i v minulosti. Starší typy letounu měly problémy s  bezpečnostním zařízením sedaček. Vada tak v případě katapultáže mohla zavinit zranění pilota.

Problémy se podle švédského veřejnoprávního rozhlasu objevily na starších letounech v roce 1993, kdy při přehlídce nad Stockholmem jeden z pilotů musel letadlo v nouzi narychlo opustit. U nejmodernějších verzí letounů, které používají i české vzdušné síly, se však vada nepotvrdila. - více zde

inc natoaktual.cz
zpět na článek