Důkladné testování bojových vozidel začalo 5. června a skončí 14. července. „Armáda to dělá velmi pečlivě, jedná se o celou škálu parametrů, váhu, brodivost, rozměry, nakládání materiálu,“ uvedl náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Jakmile vojáci s podrobným testováním skončí, na konci srpna předloží závěry ministru obrany.
Koncem roku už chce mít obrana jasno, který z pěti nabízených strojů je pro armádu nejvhodnější. „Mohli bychom se dostat do akviziční fáze už na podzim, uvidíme, jak to bude s volbami, ale nová vláda to bude mít připravené,“ konstatoval náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.
Fotografie |
Smlouvu na dodávku minimálně 210 kusů ministerstvo hodlá podepsat příští rok, aby v roce 2020 mohly začít dodávky prvních kusů. Ty první dostane výcviková základna ve Vyškově. Pak se podle Bečváře začne s přezbrojováním 7. mechanizované brigády.
Všech 210 kusů by měla armáda dostat v letech 2020 až 2024. „V té době tedy budeme potřebovat adekvátní rozpočtové prostředky. Hovoříme o projektu za zhruba 50 miliard,“ řekl Koštoval s tím, že cena pochopitelně bude hrát zásadní roli.
Pět vozidel od čtyř výrobců
Na Libavé armáda nakonec zkouší obrněnce čtyř výrobců, i když jich původně bylo k předvedení strojů pozváno šest. Mezi favority patří švédsko-britské vozidlo CV90 (v modifikacích s osádkovou a bezosádkovou věží) od firmy BAE Systems a také ASCOD od španělsko-rakouského konsorcia, které spadá do korporace General Dynamics European Land Systems.
Ta spolupracuje s domácí zbrojařskou skupinou Czechoslovak Group, BAE zase vsadila na spolupráci se státním podnikem VOP CZ.
Kromě těchto dvou vojáci zkoušejí také dva německé stroje. Obrněnec Puma od konsorcia PSM a také Lynx KF31 od společnosti Rheinmetall. Německá Puma patří technologicky k absolutní špičce, platí to i o její ceně. Na vývoji se podílel Bundeswehr a zbrojní konsorcium PSM vytvořilo technologii přímo podle přání zákazníka. Cena jednoho obrněnce se ale pohybuje zhruba kolem čtvrt miliardy korun, což je přibližně o 100 milionů více než u CV90.
Naproti tomu druhý německý zástupce Lynx je výrazně levnější, ale není dosud zaveden nikde ve službě. A česká armáda by chtěla už osvědčený stroj. Obrněnce ASCOD slouží v rakouských a španělských ozbrojených silách, CV90 v sedmi zemích Evropy.
Bojové vozidlo pěchoty BVP-2Bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo, které bylo v Československu do roku 1989 vyráběno licenčně podle sovětského transportéru BMP-2. Osádka: 3 osoby Výsadek: 6 osob Hmotnost: 14 tun Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW Max. rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h Výzbroj: kanon 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet PTŘS |
Kromě základní verze obrněnců chce armáda také až šest speciálních modifikací, od velitelských až po zdravotnická vozidla. Nová bojová vozidla mají nahradit zastarávající a dosluhující stroje BVP-2, kterých slouží v armádě - především u 7. mechanizované brigády - ještě 120.
Generál Bečvář upozornil, že vyřazení starých BVP je součástí koncepce rozvoje armády. Celkově jich u různých útvarů v zemi slouží asi 400 kusů. „Ta technika musí odejít. Je z roku 1982 až 1984, má slabou balistickou ochranu, slabou výzbroj i komunikační a přenosové prostředí,“ konstatoval.
Osobně nechtěl komentovat, které z testovaných vozidel se jeví jako nejlepší. „Nelze říci, který typ se jeví nejlépe. Ta vozidla jsou parametry velmi podobná,“ řekl pouze.
Na testování chybí dva původně oslovení výrobci - italské Iveco a izraelský podnik IMI. Ve výběru se také neobjeví obrněnec Wolfdog od českého výrobce Zetor Engineering, tedy dceřiné firmy tradičního domácího výrobce traktorů. Na bezpečnostním veletrhu IDET v Brně před pár týdny přitom představil modely tří variant obrněnce.
Podle náměstka Koštovala není výběr zatím definitivně uzavřen. Upozornil však, že poskytnutí vozidel k testování je velmi důležité. „Není to uzavřená množina, ale všichni vědí, že chceme vozidla fyzicky vidět, otestovat je a potvrdit deklarovaná data,“ dodal Koštoval.