Víceúčelový stroj bude určen pro blízkou leteckou podporu, protipovstalecké operace a pohraniční hlídkování.
Nový letoun má kombinovat robustnost letounu L-159 Alca, který mají ve výzbroji české vzdušné síly, s nejmodernější avionikou a technologiemi. Díky výhodám takzvaného „mokrého“ křídla s integrovanou nádrží má mít letoun F/A-259 Striker vynikající výkonové charakteristiky, velkou manévrovatelnost a velký akční rádius, tvrdí výrobce.
Češi vyráběli skvělá letadla, ale nedokázali je prodat, říká šéf Aera |
„V současné době národní letectva hledají řešení, jakým způsobem je možné plnit velkou paletu misí cenově dostupným způsobem a jak zároveň udržet vysokou bezpečnost letounu a jeho posádky,“ uvedl prezident a výkonný ředitel Aera Giuseppe Giordo
Víceúčelový bojový letoun F/A-259 Striker by měl kromě široké škály bojových schopností konkurovat nízkými náklady na pořízení, provoz i údržbu.
„Na trhu není tak mnoho letounů, které by tyto schopnosti poskytly, protože potřeba letounů s takovýmito charakteristikami je novým jevem,“ dodal Giordo.
Letoun F/A-259 má být schopen operovat z nezpevněných přistávacích ploch. Pro kombinaci zbraní, palivových nádrží a dalšího vybavení bude mít sedm závěsníků. Jako volitelné rozšíření je možné letoun F/A-259 vybavit radarem AESA a zaměřovacím systémem integrovaným do helmy pilota.
Jako další volitelný doplněk výrobce nabízí schopnost tankování paliva za letu, což zvyšuje akční rádius a prodlužuje dobu, kterou je letoun schopen strávit ve vzduchu.
Zeměřeno na velký americký tendr
Vyspělá avionika takzvané čtvrté generace pak má podle výrobce koncepci otevřené architektury, která umožňuje budoucí aktualizace na základě požadavků zákazníka a použití datového spojení, které zajistí přehled pilota o bojové situaci v reálném čase. Vyspělý digitální kokpit je vybaven dvěma velkými multifunkčními displeji, elektronickým systémem letových přístrojů a dalšími funkcemi.
Stroj chce výrobce nabídnou pro chystaný velký americký tendr na dodávky americké armády na dodávku 300 lehkých proudových letounů. Takzvaný Program OA-X má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních strojů.
„Naše spolupráce se společností Aero Vodochody nabízí mimo jiné i americkému letectvu impozantní ověřený výkon modelu F/A-259 s novými inovativními systémy. Tato konfigurace letounu poskytuje zákazníkům letadla splňující požadavky programu OA-X,“ konstatoval Benjamin Cohen z IAI (Israel Aerospace Industries)
Fotografie |
Mezi další potenciální kupce nového stroje se pak řadí některé asijské a jihoamerické země, kde má izraelský partner dlouhodobě výborné kontakty.
„Je to další evoluce letounu L-159. Doplnění o nejnovější avioniku a o další systémy posouvá letoun na současnou moderní úroveň,“ uvedl letecký odborník Jan Čadil, šéfredaktor časopisu Letectví a kosmonautika.
Dohodu o spolupráci uzavřelo Aero Vodochody s IAI v dubnu, nové letouny budou zákazníkům nabízet společně. Aero je největším výrobcem letecké techniky v České republice.
Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský transportní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.