"Takhle rychle připravit lety považuji za nestandardní a opravdu výjimečné," řekl Jiří Vávra, velitel 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích, která je mateřským přístavem vojenských speciálů.
Airbus A-319 Dolet: 6480 km a 8660 km |
"První informace, že poletíme, přišla v jedenáct dopoledne, po deváté večer už jsme startovali," popsal Vávra události. Připravit letouny přitom vůbec nebylo jednoduché. Vnitřek jednoho ze strojů totiž v tu chvíli zrovna technici přestavěli do nemocniční verze pro přepravu zraněných. Klasická sedadla putovala ven a dovnitř montovali lůžka a zdravotnické vybavení. Bylo to kvůli právě vrcholící konferenci NATO, kde Češi chtěli spojencům ukázat kapacity svého letectva. "Když to měli téměř hotové, musel jsem dát povel, ať zase vnitřek letounu přestavějí a namontují zpět sedadla. Vzali to skvěle," uvedl Vávra.
Nepředstavitelný kus práce ale podle jeho slov odvedli čeští diplomaté, kteří jako zázrakem do večera vyřídili všechna diplomatická povolení pro přelety nad cizími státy. Museli přesvědčit příslušné úředníky, kteří už měli dávno po pracovní době, aby se vrátili a povolení vydali. Velmi vstřícně se prý zachovalo například Rusko, nad jehož územím české speciály putovaly a kde také dvakrát přistály pro natankování paliva.
"To je důkaz, že tu nejsme jen pro to, abychom vozili ústavní činitele nebo olympijské vítěze, ale kdykoliv pomohli lidem v nouzi. I na takové úkoly strategické evakuace jsme připraveni," konstatoval velitel Vzdušných sil Jiří Verner. Dodal, v případě potřeby budou posádky připraveny odstartovat do Japonska znovu.