natoaktual.cz

Obrana řeší nedostupnost ruských obrů. Může využívat letouny spojenců

20. dubna 2018  14:02
České ministerstvo obrany hledá řešení, jak od příštího roku zajistit strategickou leteckou přepravu armádní techniky a nadrozměrných nákladů například pro vojáky v zahraničních misích. Ruská letecká přepravní společnost Volga-Dněpr totiž přestane pronajímat členským státům NATO své obří letouny Antonov An-124.  

Těžký transportní letoun An-124 Ruslan přistává na letišti v Mošnově | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Desítka států NATO včetně Česka si kvůli nedostatku transportních kapacit řadu let pronajímala velké transportní letouny v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a právě od ruské firmy Volga-Dněpr, které úzce kooperovaly.

„Armáda nemá vlastní kapacity pro strategickou přepravu nadrozměrných nákladů. Hlavním důvodem účasti v programu SALIS je především garantované smluvní zajištění přístupu ke strategickým leteckým kapacitám za přesně daných podmínek, včetně ekonomických. Z tohoto důvodu je program výhodný,“ uvedl Petr Sýkora z tiskové služby ministerstva obrany.

Ukrajinská společnost ale v roce 2016 ukončila s ruskou firmou spolupráci kvůli ruské anexi Krymu a akcím na východě země. Ruská firma nyní přišla s oznámením, že od nového roku už nebude státům NATO vojenský náklad přepravovat.

Fotografie

Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem

Česká armáda v minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců. Společnost Volga-Dněpr při více jak 60 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo do afrického Mali.

„Ruská firma oznámila, že v programu končí a potvrdila, že závazky do konce letošního roku splní. Rozhodnutí ruské firmy v současné době automaticky neznamená, že program jako takový končí,“ konstatoval Sýkora s tím, že nově vzniklou situací se členské státy programu budou zabývat v nejbližší době na jednání řídící skupiny, kde má každý členský stát své zastoupení. „Důležitým faktorem pro další možné pokračování programu bude také přístup ukrajinské strany,“ dodal.

Česká armáda ale není podle ministerstva obrany na programu zcela závislá. V případě jeho výrazného omezení nebo ukončení mohou výpadek kapacit nahradit alianční spojenci.

Ať už v rámci aliančního programu SAC (Strategic Airlift Capability), v němž státy NATO společně provozují z maďarské základny Pápa tři letouny C-17 Globemaster nebo využitím například rostoucí kapacity nových transportních strojů Airbus A400M, které pořizuje hned několik evropských spojenců.

„Případně cestou bilaterální spolupráce a využití kapacit USA, nebo vlastní komerční smlouvy na strategickou dopravu,“ uvedl Sýkora. Američané pro strategickou přepravu disponují velkou flotilou letounů C-17 Globemaster a ještě větších strojů C-5 Galaxy.

Otázkou bude také samozřejmě cena. Zatímco ukrajinská společnost si podle německých médií účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.

inc natoaktual.cz
zpět na článek