Poplašné sirény pro britské stroje Eurofighter Typhoon, které z litevské základny Šiauliai pomáhají chránit vzdušný prostor pobaltských republik, se rozezněly v pátek 31. července.
Radary v litevské identifikační zóně v mezinárodním vzdušném prostoru nad Baltem zachytily tři neznámé stroje, které nekomunikovaly s řízením letového provozu, neměly letové plány a zapnuté automatické odpovídače.
Britské stíhačky po přiblížení identifikovaly stroje jako dvojici ruských stíhacích letounů Su-27 (v kódu NATO „Flanker“) a protiponorkový námořní hlídkový letoun Il-38 (v kódu NATO „May“). Ruské letouny oblastí doprovázely jadernou ponorku K-266 Orel (Orjol), kterou britští letci rovněž zachytili, informovalo britské Královské letectvo.
Podle britského letectva šlo o neobvyklou formaci, kterou britští stíhači doprovázeli do bezpečné vzdálenosti. Především protiponorkový letoun mohli britští letci „vidět“ poprvé po mnoha letech. Vrtulový letoun Sověti vyvinuli koncem 60. let minulého století jako odpověď na americké ponorky s balistickými střelami.
Ruské námořnictvo podle různých zdrojů provozuje zhruba třicet hlídkových strojů modernizované verze ze sklonku 90. let schopných nést 5 až 8 tun výzbroje, od torpéd přes hlubinné pumy až po miny.
Ruská ponorka K-266 Orel je na cestě do domovského přístavu na poloostrově Kola z velkolepé námořní přehlídky v Petrohradě. Je jednou ze tří posledních ponorek třídy Oskar II, které stále slouží v ruské Severní flotile.
Jde o „sesterské plavidlo“ ponorky Kursk, jež se před dvaceti lety po explozi 12. srpna 2000 potopila na dno Barentsova moře i s celou svou posádkou. Katastrofu tehdy nikdo nepřežil.