natoaktual.cz

Pilot: Naposled jsem doprovázel Airbus

8. prosince 2004  11:55
Dopledne 5. listopadu startuje nadporučík Michal Daněk z Čáslavi k letounu Airbus 321 British Airways, který nekomunikuje s centrem řízení letového provozu. Jde o skutečnou ostrou akci, takzvaný Alfa Scramble.  

"Dohonili jsme ho a identifikovali, zkoušeli ho volat, ale vůbec nereagoval," popisuje misi Daněk.

Při identifikaci se vedoucí dvojice přibližuje zezadu k narušiteli a zaujímá polohu vlevo mírně nad a před letounem narušitele v prostoru výhledu pilota (protože kapitán letounu sedí vlevo).

Zpočátku ne blíže než 300 metrů a pak se opatrně přibližuje do vzdálenosti, která je nezbytně nutná k získání potřebných informací.

Bez odezvy zůstalo i volání na mezinárodní nouzové frekvenci 121,5 a 243 MHz, kterou musí podle předpisů poslouchat každá letecká stanice. "Jestliže nemají vyloženě rozbitý přijímač, tak na té frekvenci by nás měli slyšet a můžem se kontaktovat," vysvětluje Daněk.

V tomto případě však bylo volání marné. Airbus letěl ve dvanáctikilometrové výšce rychlostí 0.92 M, ale udržoval předem stanovenou trasu. "Přiblížili jsme se před něj trochu vlevo," vzpomníná Daněk.

"Dodržoval trasu a tak jsme dostali rozkaz ho doprovodit na hranice, kde si ho přebrali kolegové," dodává k misi Daněk, který je nejmladším operačním pilotem pro dosluhující MiG-21.

Nadporučík Michal Daněk je nejmladším operačním pilotem pro dosluhující MiG-21.

inc natoaktual.cz
zpět na článek