Lockheed vybral nosič pro britský satelit
Nosnou raketu pro vůbec první vertikální vypuštění satelitu z britského území dodá kalifornská společnost ABL Space Systems. Ta se specializuje na vývoj nízkonákladových nosných raket a odpalovacích systémů pro malé satelity. Start nové komerční rakety RS1 s malým satelitem v rámci programu UK Pathfinder Launch je plánován na rok 2022 ze Skotska, informovala společnost Lockheed Martin, která britský program zajišťuje.
„Chceme, aby Velká Británie jako první v Evropě vypustila na oběžnou dráhu malé satelity, čímž by přilákala inovativní firmy z celého světa, zrychlila vývoj nových technologií a vytvořila stovky vysoce kvalifikovaných pracovních míst po celé zemi. Výběr společnosti ABL Space Systems společností Lockheed Martin nás přivádí o krok blíže k realizaci této ambice – učinit z Velké Británie přední evropské centrum pro vypouštění malých satelitů,“ uvedl Ian Annett, zástupce generálního ředitele britské Vesmírné agentury.
Konvertoplány pro speciální operace projdou úpravami
Velitelství námořních leteckých systémů NAVAIR zadalo společnosti Bell Boeing zakázku ve výši 81 milionů amerických dolarů na vývoj, konstrukci a instalaci souprav pro úpravu gondol a kabelových svazků konvertoplánů CV-22 Osprey. Jde o upravenou verzi stroje V-22, kterou používá velitelství speciálních operací vzdušných sil (Air Force Special Operations Command - AFSOC).
„Naším cílem je zlepšit spolehlivost i udržovatelnost v jedné z nejdůležitějších oblastí letounu,“ uvedl Matthew Kelly, vedoucí programu Společného programového úřadu V-22 (PMA-275). V gondolách konvertoplánu jsou umístěny pohonné komponenty letadla, konverzní oblast zahrnuje složité kabelové svazky vedené z každé gondoly, které slouží k napájení různých prvků stroje.
„Přibližně 60 procent veškerého času, který je vyhrazen na údržbu, strávíme prací na komponentech umístěných v gondolách,“ konstatoval programový manažer Brian Clifford. Zlepšením designu a funkčnosti má zkrátit dobu údržby a oprav a celkově zlepšit připravenost strojů. Instalace budou probíhat ve výrobních závodech Bellu v texaském Amarillu do konce roku 2021.
Denel pracuje na dalekonosné dělostřelecké munici
Dceřiná společnost Rheinmetallu, jihoafrická Denel Munition pokračuje ve vývoji vylepšené dalekonosné dělostřelecké munice. S konvenčním dělostřeleckým granátem se specialistům při zkoušce na jihoafrickém testovacím polygonu Alkantpan Test Range podařilo překonat rekordní vzdálenost 76 kilometrů.
„Díky aktuálnímu produktovému portfoliu v kombinaci s dalšími výrobky, které se momentálně nachází ve fázi vývoje, můžeme zákazníkům nabídnout ucelenou řadu na podporu nepřímé dělostřelecké palby. Jedná se zejména o vývoj a testování nových dělostřeleckých střel, se kterými bychom rádi dosáhli našeho cíle překonat dosah 155 kilometrů,“ řekl výkonný ředitel Jan-Patrick Helmsen.
Společnost aktuálně získala od nejmenované členské země NATO zakázku na dodávky několika tisíc dělostřeleckých granátů své řady Assegai. Jde o běžné dělostřelecké náboje, náboje s dnovým generátorem plynů (Base Bleed) a munici V-LAP s prodlouženým dostřelem včetně modulárních výmetných náplní M92 Assegai. Dodávky v hodnotě 25 milionů eur byly zahájeny v prosinci 2020 a skončí v květnu 2021.
Sikorsky chce dodat těžké vrtulníky Bundeswehru
Americký výrobce vrtulníků Sikorsky v rámci výběrového řízení Bundeswehru na nové těžké nákladní vrtulníky nabízí stroje CH-53 King Stallion. Většinu výroby a zajištění provozu chce firma umístit přímo v Německu. Za tímto účelem Sikorsky sestavil tým z předních německých technologických společností, včetně Rheinmetallu, MTU Aero Engines, Autoflug, Hydro Systems a nově také Reiser Simulation and Training.
CH-53K („King Stallion“) je v současné době asi nejmodernější a nejsilnější těžký nákladní vrtulník na trhu. Momentálně je v různých fázích výroby více než 30 těchto strojů. Se zavedení prvních strojů do výzbroje v USA se počítá na přelomu let 2023 a 2024.
Pro vnitro hlídá české nebe systém AGAS
Softwarová společnost ATRAK z holdingu CSG předala druhou část speciálního systému AGAS pro ministerstvo vnitra, který má sloužit k nepřetržitému dohledu nad vzdušným prostorem České republiky. Základní instalaci provedla společnost už loni v březnu. Celková cena zakázky, která zahrnuje kromě instalace také další rozvoj systému a jeho technickou podporu, činí téměř 10 milionů korun.
„Systém AGAS poskytuje ministerstvu vnitra on-line přehled o dění ve vzdušném prostoru nad Českou republikou. Systém v reálném čase vyhodnocuje radarová data ze systémů řízení letového provozu. Konkrétně jde o data přehledových radarů, pozemního radaru Praha-Ruzyně a data letových plánů,“ popsal systém Aleš Klepek, předseda představenstva společnosti ATRAK.
Systém podle své konfigurace generuje pro operátory výstrahy například při vniknutí letadla do omezených a zakázaných prostorů, při změnách v datech letového plánu či při porušení pravidel, mezi něž patří například přílet z území mimo schengenský prostor na letiště bez mezinárodního statusu a podobně. Výstrahy se zobrazují na více pracovištích, operátoři do systému následně zaznamenají způsob jejich vyřešení.
Patria dokončila testy nového minometu
Finská Patria dokončila takzvanou kvalifikaci schopnosti přímé i nepřímé palby za pohybu u svého dálkově ovládaného minometného systému Nemo ráže 120mm. Výjimečná nová vlastnost vojákům umožňuje neustálý pohyb během palby a nestanou se tak snadným cílem protibaterijní palby. Díky schopnosti palby za pohybu je vyhledání cíle, zamíření a samotná střelba výrazně rychlejší a efektivnější bez nutnosti palbu přerušit.
Systém Nemo je schopný přímé i nepřímé palby, s vysokou úrovní mobility, přesnosti a ochrany posádky. „Společnost Patria původně vyvinula schopnost palby za pohybu pro verzi Patria Nemo Navy před několika lety, ale vzhledem ke stále náročnějším požadavkům zákazníků a nárokům moderního bojiště firma vývoj posunula o krok dále,“ vysvětlil Kari Reunamäki z divize zbraňových systémů firmy.