natoaktual.cz

Letouny CASA stále nefungují, jak požaduje armáda

31. ledna 2013  15:03
Transportní letouny C-295M CASA stále nefungují tak, jak by si armáda představovala. Stroje opět neprošly opakovanými vojskovými zkouškami, které měly ověřit hlavně systém ochrany před raketami. Ministerstvo obrany poprvé zveřejnilo všechny nedostatky a o jejich odstranění chce jednat s dodavatelem - společností Omnipol.  

Leton C-295M CASA českých vzdušných sil | foto: Armáda ČR

"V nejbližším možném termínu chci jednat o tom, jak situaci řešit. Armáda ČR potřebuje plně funkční a nasaditelné transportní letouny, musíme najít cestu, která nás k nim dovede," uvedl první náměstek ministerstva obrany Vlastimil Picek.

Opakované vojskové zkoušky byly ukončeny ve čtvrtek 31. ledna a verdikt zněl opět - nevyhovující. Systém vlastní ochrany letounů před raketami podle ministerstva obrany vykazuje stále v některých parametrech hodnoty neodpovídající specifikaci. Systém si armáda objednala na ochranu posádek v rizikových oblastech, například v Afghánistánu. Kvůli problémům ale za něj zatím nezaplatila. Za prodlení navíc nabíhají dodavateli i nadále finanční sankce, informoval mluvčí ministerstva Jan Pejšek.

Původní termín k dodání bezvadného systému byl přitom už 31. července 2011. Ministerstvo také poprvé přesně zveřejnilo, jaké problémy s letouny má. Systém vlastní ochrany musí podle specifikací detekovat a reagovat na následující tři druhy ohrožení:

1. MWS (Missile Warning System). Jedná se o prioritní součást systému reagující na ohrožení raketou. MWS byl ověřován v týdnu od 11. do 15. června 2012 na polygonu Donna Nook v Anglii. Simulace proběhly bez závad.

2. RWR (Radar Warning Receiver). Indikace ozáření letounu radarem dosud nepracuje dle očekávání a v souladu s technickou specifikací.

3. LWS (Laser Warning System). Systém detekující ozáření laserovým paprskem se na počátku zkoušek potýkal s vysokým počtem falešných poplachů. Po zásahu výrobce došlo k výraznému zlepšení, ale přesto v současném technickém stavu systém nevykazuje dostatečnou spolehlivost.

Systém sice neohrožuje a ani nijak neovlivňuje bezpečné používání letounů pro plnění běžných úkolů, při přepravě osob a materiálu. Stroje nalétaly už přes 3 tisíce letových hodin a vykazují spolehlivost srovnatelnou s ostatními typy transportních letadel. Problémy systému ochrany ale stále neumožňují nasazení letounů v nebezpečných oblastech.

O vypovězení smlouvy podle Picka nyní ministerstvo obrany neuvažuje a považuje tento krok až za krajní řešení. Jako nereálně se pak jeví i pořízení a integrace systému vlastní ochrany od jiného dodavatele, kde by dosažení plné funkčnosti trvalo i několik let a výsledek je dopředu značně nejistý. Ministerstvo proto vyzvalo společnost Omnipol, která je dodavatelem letounů, k urychlenému jednání o vzniklé situaci.

inc natoaktual.cz
zpět na článek