Ve fondu by mělo být postupně 8 milionů dolarů, tedy v přepočtu přes 130 milionů korun. Zhruba 3,5 miliony dolarů přispěje Rusko, další miliony by podle posledních zpráv mělo dát Německo. Uzavření dohody je příležitostí pro Českou republiku, která měla podle šéfa diplomacie Karla Schwarzenberga na schválení zájem.
Česko má totiž s přípravou konkrétně transportních strojů Mi-17 pro nasazení v Afghánistánu bohaté zkušenosti, když si před nedávnem česká armáda pro misi v afghánské provincii Paktika nechala takto zmodernizovat čtyři stroje. České firmy také nedávno začaly na objednávku modernizovat například několik strojů bulharské a maďarské armády.
"Jsme jednou z mála zemí, která je schopná ty ruské vrtulníky předělat, aby byly schopné v rámci spojeneckých sil působit," řekl Schwarzenberg s tím, že spojenci mají českou nabídku na zapojení do úprav a modernizace těchto strojů "už dávno na stole".
Češi naučí Afghánce i Američany létat s vrtulníky |
Už v květnu navíc odstartuje unikátní a velmi prestižní projekt. Čeští specialisté budou na domácí půdě cvičit afghánské a americké piloty létat s transportními vrtulníky ruské výroby Mi-17. Do výcviku se zapojí hned několik českých subjektů. Kromě společnosti LOM Praha (Letecké opravny Malešice) také Vojenská akademie ve Vyškově a tréninkové centrum HTP Ostrava, které provozuje simulátor vrtulníku Mi-17.
Afghánská armáda má do konce příští roku dostat celkem 21 zbrusu nových vrtulníků ruské výroby, které Afgháncům platí Spojené státy. Vrtulníky Mi-8 nebo Mi-17 používají pro zásobování svých jednotek v Afghánistánu i sami Američané. Britové zase využívají najaté stroje pro speciální operace. A důvody jsou prosté, stroje ruské výroby jsou levnější a v afghánských podmínkách spolehlivější. Snesou extrémní teplotní výkyvy i drsné horské nebo pouštní prostředí.