natoaktual.cz

Armáda obmění letectvo. Nakoupí nové vrtulníky a další velký airbus

27. listopadu 2013  13:53
Vláda v demisi ve středu schválila novou koncepci rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva české armády. Vyplývá z ní, že armáda dostane do roku 2025 nové vrtulníky i transportní letouny.  

Bitevní vrtulníky Mi-24/35 na Dnech NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Koncepce, kterou vládě předložil ministr obrany Vlastimil Picek, vychází ze závěrů Bílé knihy o obraně a dalších analýz. Určuje, jak by se mělo vrtulníkové a dopravní letectvo vyvíjet v nejbližších deseti až patnácti letech.

"Realizace navrhovaných kroků bude samozřejmě závislá na budoucích rozpočtových možnostech resortu obrany," uvedl k materiálu ministr obrany Picek.

Armádní vrtulníky

České vzdušné síly mají nyní 29 bitevních vrtulníků Mi-24 (včetně Mi-35) a 43 dopravních vrtulníků typů Mi-8, Mi-17 (včetně Mi-171Š) a W-3A Sokol.

Schválený dokument počítá s tím, že po roce 2016 v armádním letectvu skončí technická životnost bitevních vrtulníků Mi-24/35. Místo nich chce ministerstvo nakoupit lehké víceúčelové stroje, které by měly v budoucnu sloužit pro podporu všech druhů vojenských operací a budou zároveň využitelné k záchranným pracím. Jaké stroje připadají v úvahu, ale zatím není jasné.

Kromě vrtulníkového letectva chce obrana postupně modernizovat a rozšiřovat i dopravní kapacity. Koncepce počítá s tím, že se armáda zbaví dvou zastarávajících letounů Jakovlev Jak-40. Nahradí je jeden dopravní stroj Airbus v základní verzi, který bude sloužit pro přepravu lidí.

Flotila "airbusů" ve službách české armády se tak rozroste na tři. Armáda už několik let provozuje dva letouny Airbus A-319, kromě přepravy vojáků do misí s nimi cestují také například politici a představitelé státu při zahraničních cestách.

K navýšení transportních schopností na střední a velké vzdálenosti má pak přispět pořízení dvou středních transportních letounů podle ekonomických možností resortu ministerstva obrany. Podle ministerstva je to v tomto případě jen výhledová možnost a nákup by se mohl uskutečnit někdy po roce 2020.

Modernizace má přinést úspory

Obrana si od modernizace slibuje v konečné fázi hlavně úspory. Z analýzy totiž vyplývá, že vzdušné síly provozují relativně velké množství různých typů letecké techniky a omezené finanční zdroje armádě neumožňují zajistit provozuschopnost všech strojů. Nedostatek finančních prostředků se pak negativně projevuje také na technickém stavu leteckých základen a jejich vybavení.

Podle náčelníka generálního štábu Petra Pavla částečná obměna letadlového parku výrazně sníží provozní náklady a současně zvýší kompatibilitu a přepravní kapacitu dopravního a vrtulníkového letectva.

"Lehké víceúčelové vrtulníky budou kromě vojenských operací využitelné i v rámci Integrovaného záchranného systému a k udržení schopností letecké záchranné služby a služby pátrání a záchrany SAR na našem území," konstatoval Pavel.

Flotila armádního dopravního letectva

Nový Airbus pro armádu - Airbus A-319 CJ
České letouny CASA přepravují maďarské vojáky do Kosova a zpět

K přepravě osob a nákladů na velké vzdálenosti využívá dopravní letectvo české armády v současnosti dva proudové letouny Airbus A-319. Pro krátké a střední vzdálenosti jsou určeny čtyři stroje C-295M CASA. Ve flotile je také dvoumotorový dolnoplošník pro 15 cestujících Canadair CL-601, který v minulosti provázely technické problémy s praskáním čelního skla kabiny. Stále nechybí také stárnoucí třímotorový proudový dopravní letoun Jakovlev Jak-40 a výčet uzavírá dvoumotorový turbovrtulový stroj L-410 z LETu Kunovice.

inc natoaktual.cz
zpět na článek