natoaktual.cz

Ruslan odstartoval z Kyjeva v 11. Obří letoun Češi využívají do boje

19. března 2020  9:39,  aktualizováno  11:07
Služby tohoto stroje česká armáda v minulosti využila už mnohokrát. Přepravoval obrněnce, vrtulníky i vybavení do bojových operací a misí po celém světě. Afghánistán, Irák nebo Mali. Tentokrát stroj An-124 Ruslan posílá do boje proti šíření nového koronaviru. V Číně vyzvedne nevídanou zásilku respirátorů, roušek, brýlí a testů. Celkem 106 tun nákladu.  
Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz
galerie Antonov An-124 Ruslan na Dnech NATO v Ostravě Antonov An-124 Ruslan na Dnech NATO v Ostravě Antonov An-124 Ruslan na Dnech NATO v Ostravě Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v... Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v... Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v... Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v... Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v... Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v...

„Každý den jedno malé vítězství. Obří Ruslan právě odletěl z Kyjeva směr Čína,“ napsal na twitteru ministr obrany Lubomír Metnar. Podle něj jde o jeden z největších transportů zdravotnického materiálu.

Transportní letoun An-124 Ruslan na otočku z čínského Šen-čenu přivezeze najednou celkově 106 tun akutně potřebného vybavení.

FOTOGAFIE

Antonov An-124 Ruslan na Dnech NATO v Ostravě
Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v Mošnově
Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem z Afghánistánu

Celkově 134 nákladních palet bude obsahovat 2 miliony respirátorů N95, 5 milionů roušek, 80 tisíc ochranných brýlí, 120 tisíc ochranných obleků a 50 tisíc testů na koronavirus.

Vrátit by se měl už v sobotu. S nákladem přistane na pardubickém letišti. Ministerstvo obrany přitom nevylučuje, že v případě potřeby mohou další lety tohoto nákladního stroje následovat.

Stroj An-124 (v kódu NATO Condor) byl považován za největší sériově vyráběný letoun světa – větší byl jen An-225 Mrija, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

Trasa letu transportního stroje An-124 Ruslan z Ukrajiny do Číny

Trasa letu transportního stroje An-124 Ruslan z Ukrajiny do Číny

Služby obřích strojů Ruslan česká armáda využívá už řadu let. Stejně jako další státy NATO. Kvůli nedostatku vlastních transportních kapacit si spojenci velkokapacitní letouny pronajímají v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a dříve také od ruské firmy Volga-Dněpr, které spolu úzce kooperovaly.

An-124 Ruslan

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

Ukrajinská společnost ale v roce 2016 ukončila s ruskou firmou spolupráci kvůli ruské anexi Krymu a akcím na východě země. A ruská firma pak v roce 2018 přišla oznámením, že od už nebude státům NATO vojenský náklad přepravovat.

Česká armáda sama nemá vlastní kapacity pro strategickou přepravu nadrozměrných nákladů. V programu SALIS (Strategic Airlift Interim Solution) má stejně jako další účastnické státy zamluvený určitý počet letových hodin, které v případě potřeby může využít.

V minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců nebo vrtulníků do Afghánistánu. Při více jak 60 letech přepravily obří antonovy českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Také do Iráku, afrického Mali nebo letcům pro ochranu Islandu. Co do přepravní kapacity má podobné parametry jen americký stroj C-5 Galaxy.

Ačkoliv armáda neuvádí, kolik pronájem stroje na cestu do Číny stojí, lze to odvozovat z minulosti. Ještě v roce 2018 si ukrajinská společnost účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.

inc natoaktual.cz
zpět na článek