„Nové vrtulníky armáda potřebuje. Čím dříve se zbavíme závislosti na ruské technice, tím lépe. Právě proto chceme smlouvu podepsat ještě v letošním roce, aby do roku 2023 byly vrtulníky ve výzbroji Armády České republiky,“ řekl Metnar (za ANO) po jednání vlády.
Metnar kabinet informoval, že nákup 8 víceúčelových strojů Venom a 4 bitevníků Viper proběhne formou mezivládní dohody s USA. Obrana tak podle něj nakoupí stroje, které se shodují v 85 procentech konstrukčních parametrů, což usnadní logistiku a zlevní provoz.
„Informoval jsem o ukončení procesu výběrového řízení,“ uvedl. Kombinace těchto vrtulníků podle jeho slov nejlépe zajistí požadavky české armády.
Viper a Venom v českých barvách. Bell ukazuje podobu vrtulníků pro armádu |
Výhodou je forma smlouvy vláda-vláda, která má zaručit bezpečnost a spolehlivost dodávek. Z hlediska zapojení českého obranného průmyslu počítá resort obrany s minimálně 30 procenty hodnoty zakázky ve prospěch českých podniků.
Tucet vrtulníků přijde 14,6 miliardy korun bez DPH. Metnar upozornil, že se prakticky shoduje s tím, kolik by vrtulníky zaplatila armáda USA. Součástí ceny jsou nejen samotné stroje, ale také výzbroj a munice, náhradní díly, výcvikový simulátor a prvotní přeškolovací výcvik pilotů a technického personálu.
„Chceme vrtulníky s certifikovanou výzbrojí a formou vláda-vláda. Takovou nabídku nedal nikdo jiný, pouze Spojené státy,“ konstatoval Metnar.
České Vzdušné síly mají ve výzbroji zhruba padesát vrtulníků různých typů. Armáda se dlouhé roky opírala a ještě chvíli opírat bude o vrtulníky sovětské, resp. ruské výroby – dopravní Mi-8 (3 stroje), víceúčelové transportní Mi-17 (5 strojů) a modernější Mi-171Š (15 strojů, část modernizovaná) a bitevní Mi-24/35 (16 strojů). Kromě toho provozuje také pátrací a zdravotnické W-3A Sokol polské výroby.
Zatímco prakticky všechny transportní Mi-17 doslouží přibližně v období let 2024 až 2026 po více jak 35 letech provozu, u modernějších Mi-171Š se předpokládá, že mohou létat minimálně do roku 2035. Bitevníky Mi-24/35 pak mají díky probíhajícím generálním opravám odejít do „důchodu“ nejpozději v letech 2025 až 2027.