natoaktual.cz

SPECIÁL: Víme, co máme

Pilotní série projektu na podporu
domácího obranného průmyslu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Vrtulníky čeká modernizace za miliardu. Nové americké budou mít jiné určení

    10. prosince 2020  18:11
    Přes 1,2 miliardy korun bude stát důkladná modernizace všech patnácti transportních vrtulníků Mi-171 české armády. Dostanou mimo jiné novou avioniku i systémy proti elektronickému rušení. Sloužit mají ještě dalších patnáct let. Nové americké vrtulníky Venom a Viper, které obrana nakupuje, mají jiné určení.  
    Odsun zraněných vrtulníkem během největšího letošního cvičení české armády Cooperative Effort 2011 na Doupově | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz
    galerie Transportní Mi-171Š a bitevní Mi-24/35 českých Vzdušných sil na Dnech NATO v... Vrtulník Mi-171Š českých vzdušných sil při průletu nad bruselskou centrálou... Vrtulníky Mi-171Š a bitevní Mi-24/35 Vrtulník Mi-171Š českých vzdušných sil na cvičení Trident Juncture ve Španělsku Letová ukázka vrtulníků Mi-171Š Vrtulníky Mi-171Š v letové ukázece na Dnech NATO v Ostravě Odsun zraněných vrtulníkem během největšího letošního cvičení české armády Odsun zraněných vrtulníkem během největšího letošního cvičení české armády Odsun zraněných vrtulníkem během největšího letošního cvičení české armády

    Smlouvu na modernizaci vrtulníků Mi-171 podepsalo ministerstvo obrany v úterý. Zajistit ji má státní podnik LOM Praha.

    „S využitím dopravních vrtulníků Mi-171 v Armádě ČR se počítá ještě zhruba 15 let. Proto je nutné je modernizovat, aby vyhovovaly všem požadavkům na další provoz,“ uvedl náměstek ministra obrany Lubor Koudelka.

    Všech 15 vrtulníků , které Česko získalo v rámci deblokace ruského dluhu, dostane nové palubní odpovídače, včetně specifických modulů zajišťujících jejich odolnost proti rušení protivníkem v rámci elektronického boje.

    Odpovídač je zařízení, které umožňuje automatickou identifikaci letounu ve vzdušném prostoru jinými letouny i pro potřeby řízení letového provozu a poskytuje základní údaje o stroji včetně například výšky a rychlosti.

    U osmi vrtulníků bude navíc kompletně modernizován avionický systém, včetně nových komunikačních prostředků, navigačních systémů a multifunkčních displejů u obou pilotů.

    Ve třech vrtulnících bude nainstalována také odlehčená balistická ochrana pro snížení jejich hmotnosti a u jednoho stroje bude přidán takzvaný MEDEVAC kit umožňující leteckou přepravu raněných se zdravotním vybavením a lékařským doprovodem.

    V konečné ceně 1,2 miliardy korun bez DPH je zahrnuto také vytvoření prototypového vrtulníku, na němž bude odzkoušeno sladění všech modernizačních prvků. Všech patnáct strojů má být pak postupně modernizováno do roku 2026.

    Stroje z Ruska slouží už 15 let

    Některé kritické hlasy, proč armáda potřebuje modernizovat vrtulníky, když nakupuje tucet nových amerických strojů, považuje letecký expert Jan Čadil za liché. “Co se týká přepravních schopností, jde o vrtulníky jiné kategorie, než ty, které se nakupují. Mají vyšší přepravní kapacitu. Tu armáda potřebuje,” konstatoval šéfredaktor specializovaného magazínu Letectví + kosmonautika.

    Armáda v současnosti provozuje dopravní vrtulníky Mi-8 (3 stroje), víceúčelové transportní Mi-17 (5 strojů) a modernější Mi-171Š (15 strojů) a bitevní Mi-24/35 (16 strojů). Kromě toho také pátrací a zdravotnické W-3A Sokol polské výroby.

    Nové americké vrtulníky Venom (8 kusů) a Viper (4) mají nahradit právě bitevníky Mi-24.

    Zatímco stroje Viper jsou skutečnými bitevními vrtulníky, stroje Venom mají armádě sloužit jako víceúčelové platformy pro celé spektrem úkolů.

    Obrana odškrtává modernizační projekty. Ty nejdůležitější ale ještě chybí

    Od palebné podpory pozemních jednotek, přes ozbrojený doprovod transportních vrtulníků, podporu speciálních operací a působení proti pomalu a nízko letícím cílům, až po pátrací a záchranné operace, bojovou záchranu osob, odsun raněných nebo taktické výsadky.

    Podle požadavků armády mají být schopny přepravit 8 vojáků. Větší stroje ruské výroby jsou schopné přepravovat až 24 osob nebo 14 výsadkářů s plnou výzbrojí.

    Prakticky všechny transportní Mi-17 doslouží přibližně v období let 2024 až 2026 po více než pětatřiceti letech provozu, u modernějších Mi-171Š se předpokládá, že mohou létat minimálně do roku 2035. V minulosti obrana modernizovala pouze 8 těchto strojů.

    “Zpřísňují se letecké předpisy a vrtulníky musí být vybaveny tak, aby byly schopné fungovat ve společném vzdušném prostoru civilním i vojenském. Předtím se modernizovaná jen část strojů, nový upgrade má taky zajistit sjednocení ohledně avioniky i navigace,” dodal Čadil.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media