Podle armády jde o další důležitý milník v zavádění nových amerických vrtulníků do výzbroje. „Zrychlí se tempo výcviku personálu tak, aby bylo možné co nejdříve dosáhnout požadovaných schopností,“ uvedl velitel náměšťské vrtulníkové základny Rudolf Straka na webu české armády.
Armáda obdržela poslední z objednaných amerických vrtulníků UH-1Y Venom (8 strojů) a AH-1Z Viper (4 stroje) letos v červnu. Od té doby prakticky probíhal výcvik prvních instruktorů, kteří následně budou sami školit další piloty a techniky.
Nově vyškolení čeští instruktoři nejprve budou postupně výcvik přebírat od amerických instruktorů a poté, co skončí jejich působení v Česku, budou už za výcvik plně zodpovědní. Zaškolování na nový typ zahrnuje jak teoretické školení, tak praktické lety ve dne i v noci, které umožňují získat nejen základní letové dovednosti, ale i zvládat manévry a taktiku, která je nezbytná pro plnění úkolů.
Modernizace darovaných vrtulníků Venom a Viper vyjde na miliardy |
Instruktoři a technici nejprve prošli prvotní kurz přímo v USA. Piloti si tam osvojili znalosti o konstrukci vrtulníku, avioniku, ovládání stroje a technici údržbu. Další pokračovací zaškolení pak probíhalo už v Česku.
„Rolí instruktora je perfektně znát vrtulník jako takový, znát systémy, pilotáž vrtulníku a jeho omezení, a to vše předávat novým pilotům podle výcvikové osnovy,“ konstatoval jeden instruktorů Marcel Kica, velitel 221. vrtulníkové letky. Součástí pokračovacího výcviku je také příprava na moderním simulátoru, který je od roku 2023 umístěn na vrtulníkové základně. Vrcholem přípravy pak byly ostré letecké střelby ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá.
Samotná vrtulníková základna byla počátkem října vybavena novým vysoce výkonným a spolehlivým vojenským navigačním systémem TACAN (Tactical Air Navigation System), který používá řada států NATO. Patří mezi takzvané fázově-impulzní prostředky a skládá se z pozemního rádiového majáku a palubního dotazovače v každém vrtulníku.
Posádce stroje umožňují například přistávání v mlze nebo při zhoršených povětrnostních podmínkách a v budoucnu má sloužit také letounům 5. generace F-35.
Základní funkcí systémů je traťová navigace, kdy se na palubě vrtulníků, resp. letounů s potřebným palubním vybavením zobrazuje vzdálenost a šikmá dálka k majáku systému TACAN.
Systém využívá kmitočet okolo 1 GHz, který je odolnější vůči vnějším vlivům, například tzv. zarušení, než běžná civilní zařízení. Palubní přijímač TACAN je již instalován v transportních letounech českých vzdušných sil CASA C-295M/MW a v budoucnu jej budou využívat i letouny F-35, proto se výstavba radionavigačního systému plánuje i na ostatních vojenských letištích.