Nové vrtulníky pro českou armádu jsou ve výrobě. První přiletí napřesrok

Vydáno 20.07.2021
Americký Bell začal s výrobou vrtulníků UH-1Y Venom pro českou armádu. V dílnách Crestview na Floridě jsou v produkci první z osmi kabin těchto víceúčelových strojů, které má firma podle plánu v roce 2023 dodat do Česka. Společně se čtyřmi bitevními stroji AH-1Z Viper mají ve výzbroji nahradit dosluhující ruské stroje.  

Výroba prvního vrtulníku Venom pro českou armádu v dílnách Crestview Aerospace na Floridě | foto: Bell Textron

Po dodávkách posledních vrtulníků Venom pro americkou Námořní pěchotu (USMC) výrobce Bell obnovil výrobu těchto strojů pro prvního zahraničního zákazníka. A tím má být Česká republika.

Stroje vznikají v dílnách Crestview Aerospace na Floridě, kde začala výroba první z osmi objednaných kabin.

„Vrtulníky jsou předmětem smlouvy z roku 2020, kterou ministerstvo obrany USA udělilo společnosti Bell za účelem výroby a dodávky osmi vrtulníků UH-1Y a čtyř vrtulníků AH-1Z pro vládu České republiky,“ uvedla společnost v oficiálním prohlášení. Dalším zahraničním kupcem je pak Bahrajn.

Česko si v rámci mezivládní dohody s USA objednalo dodávky tuctu nových vrtulníků Bell za více než 17 miliard korun s DPH.

Nové americké vrtulníky Venom (8 kusů) a Viper (4) mají nahradit právě bitevníky Mi-24. Zatímco stroje Viper jsou skutečnými bitevními vrtulníky, stroje Venom mají armádě sloužit jako víceúčelové platformy pro celé spektrem úkolů.

Od palebné podpory pozemních jednotek, přes ozbrojený doprovod transportních vrtulníků, podporu speciálních operací a působení proti pomalu a nízko letícím cílům, až po pátrací a záchranné operace, bojovou záchranu osob, odsun raněných nebo taktické výsadky.

„Vnímáme jako velkou poctu, že jsme dostali příležitost spolupracovat s Bellem a pokračovat ve výrobě trupu UH-1Y pro prvního mezinárodního zákazníka,“ řekl Paul Kohlmeier z Crestview Aerospace.

Nové stroje mají čeští vojáci podle plánu dostat v roce 2023. Zatím není jasné, zda česká strana ještě nevyužije možnost uspíšení dodávek o rok, jak před časem neformálně nabídli Američané.

Půlmiliardovou pokutu za vrtulníky už obrana zaplatila, podá ale žalobu

Podle neoficiálních informací možné urychlení dodávek souviselo s napjatými vztahy s Ruskem kvůli kauze Vrbětice a možností odříznutí od náhradních dílů, což by zkomplikovalo modernizaci i servis vrtulníků ruské výroby. Armáda se totiž stále spoléhá na více než 30 vrtulníků ruské výroby.

A kromě závislosti na ruských dodávkách obrana v souvislosti s novými vrtulníky řeší také půlmiliardovou pokutu od antimonopolního úřadu.

Tu ministerstvo dostalo za údajnou chybu při vyřizování námitek ohledně nákupu amerických strojů. Obrana už pokutu zaplatila, chce se ale kvůli verdiktu soudit.

Bojem prověřené stroje

Jisté je, že s novými americkými stroji čeští vojáci získají bojem prověřené vrtulníky. Jejich primární určení pro „americkou námořní pěchotu“ je dostatečnou zárukou. Víceúčelový UH-1Y Venom patří do takzvané linie vrtulníků „Huey“, sahající k jeho předchozím modelům nasazeným v bojových akcích ve Vietnamu.

Bitevní Stroj AH-1Z Viper je rovněž v bojích osvědčeným nejmodernějším potomkem legendárního AH-1 Cobra, prvního specializovaného bitevního vrtulníku v historii, který během vietnamské války v podstatě definoval tuto kategorii techniky.

Armádní experti: Ruská technika musí po Vrběticích pryč, Moskva v ní má páku

Oba stroje jsou prakticky „dvojčata“. Viper a Venom mají totiž 85 % stejných dílů, a to výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Sdílejí stejný motor, integrovaný systém pro mise a dynamické komponenty, jako je například čtyřlistý rotorový systém. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.

Součástí kontraktu má být kromě samotných vrtulníků také vybavení zbraňovými systémy, munice, údržba i zaškolení a výcvik personálu.

„Vysoká míra shodnosti v rámci této platformy zajišťuje, aby mezi stroji Viper a Venom vše, co se týká výroby, údržby a modernizace, zůstalo bezproblémové. Zároveň se tím výrazně redukují náklady na provoz a prodlouží se životní cyklus. Shodnost představuje velkou taktickou výhodu na více úrovních,“ uvedl ředitel programu Mike Deslatte.

inc natoaktual.cz