Mariňáci školí Čechy na vrtulníky Viper a Venom. Piloti dostanou helmy na míru

Vydáno 11.08.2022
První dvě skupiny českých pilotů a techniků začaly s přeškolením na nové vrtulníky Venom a Viper. Několikaměsíční výcvik probíhá na základně americké námořní pěchoty Camp Pendelton v Kalifornii. První stroje dostane česká armáda už příští rok. Nahradí zastaralé vrtulníky sovětské výroby.  

Bitevník AH-1Z Viper a víceúčelový bratříček UH-1Y Venom | foto: Bell Helicopters

Dvě skupiny pilotů a techniků odcestovaly z Náměstí nad Oslavou do USA už v červenci, potvrdila armáda na svém webu. Na jedné z největších základen americké námořní pěchoty Camp Pendeltonu se budou půl roku přeškolovat na nové vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper.

„Několikaměsíčního výcviku se v USA účastní létající personál a pozemní technický personál, a to v odbornostech pilot, palubní technik a pozemní technik,“ uvedl Ivo Pacovský, zástupce velitele 22. křídla vrtulníkového letectva.

Česká Republika si od amerického výrobce Bell objednala celkem 8 víceúčelových strojů Venom a 4 bitevníky Viper. První stroje mají čeští vojáci převzít už příští rok.

V USA absolvují čeští letci teoretický i praktický výcvik. Teorie se zahrnuje seznámení s konstrukcí vrtulníku, avionikou a s ovládáním stroje. Piloty a palubní techniky čeká samozřejmě i letecký výcvik. U techniků přeškolení potrvá do konce letošního roku, piloti a palubní technici zůstanou u amerických mariňáků ještě o dva měsíce déle.

Přímo v USA jim navíc vyrobí na míru letecké helmy. „Náš létající personál v USA používá standardní přilby, stejné jako američtí piloti, pouze vnitřní vložka je tvarována přesně na hlavu každého pilota a palubního technika tak, aby dokonale přiléhala a netlačila,“ konstatoval Pacovský.

Nové vrtulníky mají nahradit dosluhující bitevníky Mi-24/35. Některé z těchto strojů česko před časem darovalo Ukrajině.

Zatímco stroje Viper jsou skutečnými bitevními vrtulníky, stroje Venom mají armádě sloužit jako víceúčelové platformy pro celé spektrum úkolů. Od palebné podpory pozemních jednotek, přes ozbrojený doprovod transportních vrtulníků, podporu speciálních operací a působení proti pomalu a nízko letícím cílům, až po pátrací a záchranné operace, bojovou záchranu osob, odsun raněných nebo taktické výsadky.

Experti i ministerstvo obrany od počátku upozorňují, že nákup tuctu amerických strojů by měla být pouze prvotní fáze přezbrojení vrtulníkového letectva. Osm víceúčelových a čtyři bitevní vrtulníky armádě stačit nebudou.

Finální stav by tak příštích letech měl znamenat zhruba tucet strojů od každého z obou typů. Později by tak logicky mělo dojít k dalšímu kontraktu v obráceném gardu – čtyři víceúčelové a osm bitevních.

„Co se počtů týče, souhlasím, že jsou zvláště u bitevních vrtulníků nedostatečné a nemohou nahradit stávající počty. Takže ano, mělo by jich být více,“ připustila už dříve ministryně obrany Jana Černochová. Na jaře o možnostech nákupu dalších amerických vrtulníků jednala přímo v USA s americkým ministrem obrany Lloydem Austinem.

Dodávky amerických vrtulníků se blíží. LOM začíná stavět a nabírá techniky

Česko si v rámci mezivládní dohody s USA z prosince 2019 zatím objednalo dodávky tuctu nových vrtulníků Bell za více než 17 miliard korun s DPH. Americký Bell loni v létě začal s jejich výrobou. Do zakázky se více než třetinovým podílem zapojí český obranný průmysl.

Například klíčovým dodavatelem pro simulátorové centrum (FTD - Flight Training Device) má být česká společnost VR Group. Dodá některé pohyblivé modely pro vizuální systém bude také zodpovědná za údržbu a podporu simulátorů v nově budovaném centrum pro výcvik pozemního a létajícího personálu na nové stroje.

Státní podnik LOM Praha začal od letošního února budovat na letecké základně u Náměště nový vrtulníkový závod, pojmenovaný jako H1, kde bude zajišťovat údržbu a opravy nových strojů.

Přímo na základně má také dva roky působit mobilní výcvikový tým firmy Bell a cvičit místní personál, než si zcela osvojí systém provozu a údržby vrtulníků.

inc natoaktual.cz