Pro přežití v postapokalyptickém světě potřebujete pořádné auto. Tatru

Vydáno 24.11.2020
Vozidla z kopřivnické automobilky Tatra patří mezi legendární. Její vozy používají policisté, hasiči i vojáci. V Indii vyjede z džungle až do Himálaje, v Egyptě projede Saharou. Další díl unikátního seriálu Víme, co máme na podporu domácího obranného průmyslu.  

Automobilka Tatra v kampani #vimecomame | foto: Ministerstvo obrany

Jen ve službách české armády jezdí několik tisíc vozidel Tatra. V celém světě pak půl milionu. Co ale dělá z Tatry světovou legendu?

Je to podvozek, který lze skládat jako Lego. Základem je nosná roura, na kterou lze připojit libovolný počet náprav. Jedinečná koncepce podvozku je od roku 1923 neustále vylepšována a dodnes se jí nikomu nepovedlo úspěšně napodobit.

Kopřivnická Tatra je nejstarší firmou na světě na výrobu automobilů. Vozidla produkuje už od roku 1897.

„V naší společnosti jsme si vědomi, jak silná je značka Tatra. Jsme na ni samozřejmě hrdi, ale její zvuk také zavazuje, proto se snažíme, aby byla i nadále výkladní skříní českého průmyslu,“ říká mluvčí Daniel Potocký.

Tatra je jednou z ikonických českých značek, co vám tato kampaň přináší?
Zařazení naší společnosti do kampaně ministerstva obrany je potvrzením faktu, že tento resort je pro společnost Tatra Trucks velmi významný partner a že ministerstvo i armáda silně vnímají její nezastupitelné místo v oblasti obrany a bezpečnosti České republiky.

Co vás v tuto chvíli nejvíce zaměstnává?
Je to pandemie koronaviru asi jako u většiny průmyslových podniků. Z našeho hlediska nám pandemie komplikuje hlavně dodávky od subdodavatelů. U některých z nich totiž musíme totiž počítat s rizikem neplnění dodávek a kontraktů právě kvůli jejich komplikované vnitřní situaci způsobené pandemií. Omezení spojená s pandemií přinášejí těžkosti i v obchodní činnosti – máme omezený osobní styk s klienty a nekonají se různé veletrhy a prezentační akce. Bez osobního kontaktu se totiž jen velmi obtížně budují obchodní vztahy. Navíc pandemie má dopad i na ekonomiku, naši zákazníci tak mohou váhat s nákupem nových vozů kvůli nejisté budoucnosti.

Další díly seriálu #VimeCoMame

Jak se aktuální situace s covidem odráží na vašem provozu firmy?
Tatra Trucks po celou dobu trvání pandemie neomezila výrobu a ani to neplánuje. Hned od počátku zavedla přísná a účinná hygienická a bezpečnostní opatření.Onemocnění covid-19, ale obecně i běžná zvýšená podzimní nemocnost, se projevuje především v oblastech, které nelze zajistit formou home office, což je například finální montáž či kontrola kvality. Ovšem máme kapacity a schopnosti tyto potíže řešit a udržovat výrobu i chod firmy ve standardním módu.

Jak se vyvíjí jednání s polskou stranou o vývoji nového typu vozidla?
Co se týče spolupráce s polskou společností Huta Stalowa Wola, v září jsme společně se sesterskou společností Excalibur Army podepsali s polskými partnery dohodu o spolupráci a nyní probíhá vlastní vývoj prototypu obrněného vozidla. Výsledek spolupráce bychom rádi představili na podzim příštího roku.

Představí Tatra příští rok nějaké novinky pro ozbrojené síly a kde, chce s nimi uspět?
Příští rok bude především ve znamení pokračování již existujících projektů. Budeme se i nadále podílet na vývoji speciálních verzí vozidel TITUS pro českou armádu, budou pokračovat i dodávky vozidel Tatra Tactic a Force pro české ozbrojené síly. Jak již bylo řečeno výše, plánujeme představit i prototyp obrněného vozidla na podvozku Tatra 4x4, který vzniká ve spolupráci s polskými partnery, přičemž vozidlo se bude nabízet polské armádě.

Co se týče novinek obecně, Tatra Trucks se snaží o expanzi na další trhy a to i po výrobní stránce, například se plánuje užší výrobní spolupráce s brazilskými partnery, kde se podvozky Tatra uplatňují především u vojenských aplikací. Tatra Trucks také pracuje na modernizaci svého servisního centra a připravuje nový showroom v Kopřivnici. 

woa, inc natoaktual.cz