V pořadí už třetí generace Tatra Force se má pyšnit moderními motory, vyspělou palubní elektroniku a přinese i větší bezpečnost nebo vyšší úroveň ergonomie a ovládání.
Nejviditelnějším prvkem nejnovější generace jsou nově řešené kabiny, a to jak v krátkém (dvoudveřovém), tak i dlouhém (čtyřdveřovém) provedení s řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, vylepšeným interiérem nebo digitalizovanou palubní deskou a moderní elektronikou.
Armáda dostane nové těžké nákladní vozy Tatra až za 13 miliard |
Zatím má vozidlo pouze standardní kabinu, ale v příštích měsících přibudou i pancéřované.
Kabiny mají oproti předchozí generaci přepracovaný skelet s moderními konstrukčními prvky a lepším výhledem. Dvou i čtyřdveřové kabiny budou variabilní. Automobilka nabídne nízkou verzi, jež usnadní průjezdy v nízkých profilech, ale také nakládku do velkokapacitních transportních letounů, tak verzi s vyšším stropem.
Přístrojová deska je digitalizovaná a bude prakticky stejná jako u civilních vozidel. Představuje kombinaci klasických spínačů a ovládání přes grafický displej, který umožní sdružit aktuálně požadované údaje do jednoho místa bez nutnosti v kabině rozmisťovat další sadu displejů. Do kabiny bude nově možné instalovat vzduchem odpružené sedačky.
Stejně jako u předchozích generací konstruktéři počítali s instalací zodolněných kabin. Vozy proto budou osazeny výměnnými prvky uložení a sklápění kabiny, přizpůsobeno bude také vedení elektrických a vzduchových svazků tak, aby bylo možné rychle a snadno vyměnit standardní kabinu za zodolněnou i v polních podmínkách. A to je i důvod, proč Tatra nebude nabízet mechanické ovládání převodovky ale výhradně elektronické.
Podvozek má osvědčenou tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. Díky tomu – a také vzhledem k nadprůměrným hodnotám nájezdových úhlů – se u třetí generace Tatra Force předpokládají ještě lepší jízdní vlastnosti na zpevněných komunikacích a v terénu, než u předchozí generace.
Vozidla budou standardně nabízeny v konfiguraci 4x4, 6x6 a 8x8 s možností osadit vozidla buď bubnovými nebo kotoučovými brzdami na všech kolech. Stejně jako v minulosti bude ale výrobce nabízet také vícenápravové verze s různým počtem hnaných a řiditelných náprav.
Oproti předchozí generaci řady Tatra Force ta nová nabízí možnost alternativní montáže motoru pod přední částí kabiny nad přední nápravou, nebo pod zadní částí kabiny za přední nápravou. V případě instalace motoru vepředu bude kabina o 110 mm výše než v případě instalace pohonné jednotky dozadu.
Pod kabiny Tatra Force bude možné umístit jak tatrovácké vzduchem chlazené motory, tak i motory s kapalinový chlazením zahraniční provenience. K dispozici bude buď elektronicky řízený vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 340 kW či dvanáctiválec s výkonem 440 kW (oba motory si stále zachovají možnost používat standardní vojenské palivo F-34 či vysokosírnatou naftu).
Především pro zahraniční zájemce pak budou v nabídce i kapalinou chlazené motory Cummins (v rozmezí zdvihového objemu 7 až 15 litrů). Úplnou novinkou je použití motoru Caterpillar C9.3B o objemu 9,3 litrů, jehož zajímavostí je možnost přepnout za jízdy do bojového režimu, kdy se zvýší jeho výkon z 392 kW na 447 kW a točivý moment až na 2250 Nm.
V Arktidě i poušti. Legendární švédské transportéry se budou vyrábět v Česku |
S motory mohou být spojeny deseti nebo čtrnáctistupňové převodovky Tatra s vylepšeným elektronickým řazením. Nově v nabídce figuruje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon a automatická verze ZF EcoLife 2. Již zavedeným standardem jsou pak šestistupňové nebo sedmistupňové automatické převodovky Allison.
Výrobce rovněž avizoval, že další vývoj vozidel Tatra Force bude počítat i s využitím alternativních druhů pohonů pro vojenské účely, a to v rámci řady značené jako e-Drive. V Tatře například pracují na hybridních vozidlech se spalovacím motorem a elektromotorem, která by mohla využívat
čistě elektrický pohon v bojových a jinak exponovaných oblastech pro snížení zvukové i infračervené stopy. A ve vývoji jsou rovněž vozidla, u nichž spalovací motor bude zajišťovat pouze prodloužení dojezdu.