natoaktual.cz

VIDEO: Nová Tatra Force poprvé v akci. Česká premiéra musela počkat

29. července 2024  8:11
Kopřivnická automobilka představila novou generaci svého speciálu Tatra Force. Světovou premiéru si nákladní terénní vozidlo pro ozbrojené síly odbylo už před pár týdny na prestižním pařížském veletrhu obranných technologií Eurosatory. Teď výrobce ukázal jízdní vlastnosti i doma, na kopřivnickém testovacím polygonu.  

Nová Tatra Force třetí generace na zkušebním polygonu v Kopřivnici (11. července 2024) | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

V pořadí už třetí generace Tatra Force se má pyšnit moderními motory, vyspělou palubní elektroniku a přinese i větší bezpečnost nebo vyšší úroveň ergonomie a ovládání.

Nejviditelnějším prvkem nejnovější generace jsou nově řešené kabiny, a to jak v krátkém (dvoudveřovém), tak i dlouhém (čtyřdveřovém) provedení s řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, vylepšeným interiérem nebo digitalizovanou palubní deskou a moderní elektronikou.

Armáda dostane nové těžké nákladní vozy Tatra až za 13 miliard

Zatím má vozidlo pouze standardní kabinu, ale v příštích měsících přibudou i pancéřované.

Kabiny mají oproti předchozí generaci přepracovaný skelet s moderními konstrukčními prvky a lepším výhledem. Dvou i čtyřdveřové kabiny budou variabilní. Automobilka nabídne nízkou verzi, jež usnadní průjezdy v nízkých profilech, ale také nakládku do velkokapacitních transportních letounů, tak verzi s vyšším stropem.

Přístrojová deska je digitalizovaná a bude prakticky stejná jako u civilních vozidel. Představuje kombinaci klasických spínačů a ovládání přes grafický displej, který umožní sdružit aktuálně požadované údaje do jednoho místa bez nutnosti v kabině rozmisťovat další sadu displejů. Do kabiny bude nově možné instalovat vzduchem odpružené sedačky.

Stejně jako u předchozích generací konstruktéři počítali s instalací zodolněných kabin. Vozy proto budou osazeny výměnnými prvky uložení a sklápění kabiny, přizpůsobeno bude také vedení elektrických a vzduchových svazků tak, aby bylo možné rychle a snadno vyměnit standardní kabinu za zodolněnou i v polních podmínkách. A to je i důvod, proč Tatra nebude nabízet mechanické ovládání převodovky ale výhradně elektronické.

Podvozek má osvědčenou tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. Díky tomu – a také vzhledem k nadprůměrným hodnotám nájezdových úhlů – se u třetí generace Tatra Force předpokládají ještě lepší jízdní vlastnosti na zpevněných komunikacích a v terénu, než u předchozí generace.

Vozidla budou standardně nabízeny v konfiguraci 4x4, 6x6 a 8x8 s možností osadit vozidla buď bubnovými nebo kotoučovými brzdami na všech kolech. Stejně jako v minulosti bude ale výrobce nabízet také vícenápravové verze s různým počtem hnaných a řiditelných náprav.

Oproti předchozí generaci řady Tatra Force ta nová nabízí možnost alternativní montáže motoru pod přední částí kabiny nad přední nápravou, nebo pod zadní částí kabiny za přední nápravou. V případě instalace motoru vepředu bude kabina o 110 mm výše než v případě instalace pohonné jednotky dozadu.

Pod kabiny Tatra Force bude možné umístit jak tatrovácké vzduchem chlazené motory, tak i motory s kapalinový chlazením zahraniční provenience. K dispozici bude buď elektronicky řízený vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 340 kW či dvanáctiválec s výkonem 440 kW (oba motory si stále zachovají možnost používat standardní vojenské palivo F-34 či vysokosírnatou naftu).

Především pro zahraniční zájemce pak budou v nabídce i kapalinou chlazené motory Cummins (v rozmezí zdvihového objemu 7 až 15 litrů). Úplnou novinkou je použití motoru Caterpillar C9.3B o objemu 9,3 litrů, jehož zajímavostí je možnost přepnout za jízdy do bojového režimu, kdy se zvýší jeho výkon z 392 kW na 447 kW a točivý moment až na 2250 Nm.

V Arktidě i poušti. Legendární švédské transportéry se budou vyrábět v Česku

S motory mohou být spojeny deseti nebo čtrnáctistupňové převodovky Tatra s vylepšeným elektronickým řazením. Nově v nabídce figuruje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon a automatická verze ZF EcoLife 2. Již zavedeným standardem jsou pak šestistupňové nebo sedmistupňové automatické převodovky Allison.

Výrobce rovněž avizoval, že další vývoj vozidel Tatra Force bude počítat i s využitím alternativních druhů pohonů pro vojenské účely, a to v rámci řady značené jako e-Drive. V Tatře například pracují na hybridních vozidlech se spalovacím motorem a elektromotorem, která by mohla využívat

čistě elektrický pohon v bojových a jinak exponovaných oblastech pro snížení zvukové i infračervené stopy. A ve vývoji jsou rovněž vozidla, u nichž spalovací motor bude zajišťovat pouze prodloužení dojezdu.

inc natoaktual.cz
zpět na článek