natoaktual.cz

NATO rozšiřuje flotilu létajících tankerů, do programu se zapojí i seveřané

25. června 2025  8:45
Spojenci společně objednali další dva víceúčelové tankovací a transportní letouny Airbus A330 MRTT. Flotila létajících tankerů, na jejímž pořízení a provozu se podílí několik zemí včetně Česka, se tak rozroste na celkem 12 letadel.  

Letouny Eurofighter německé Luftwaffe během přeletu na cvičení v indo-pacifické oblasti s víceúčelovým tankerem A330 MRTT | foto: bundeswehr.de

Objednávku na další dva stroje oznámila na okraj summitu NATO v Haagu speciální alianční Agentura pro podporu a akvizice (NSPA) s tím, že dodávky jsou plánovány v letech 2028 a 2029.

Flotila létajících tankerů Multinational MRTT Fleet (MMF) se tak rozroste na celkem 12 letadel. „Tento milník je jedinečným příkladem efektivní spolupráce mezi NATO a Evropskou unií při poskytování kritických schopností,“ uvedl šéf programu André Van Nispen.

Projekt společné flotily tankerů odstartoval v roce 2012 v rámci iniciativy Evropské obranné agentury (EDA). Několik spojeneckých zemí – Belgie, Česká republika, Německo, Lucembursko, Nizozemsko a Norsko letouny společně pořizuje a také provozuje.

Díky tomu mají přístup ke kritickým schopnostem v oblasti doplňování paliva ve vzduchu, strategické letecké přepravě a letecké evakuaci. Podle svých podílů sdílejí letové hodiny i náklady na provoz.

Mise Island. České gripeny odlétly chránit ostrov, kde dotírají ruské bombardéry

Doplňování paliva za letu i přepravu prostřednictvím tankeru MRTT například využili nedávno čeští letci s gripeny pro přelet na Island, který na několik týdnů opět střeží.

Současně byly do programu oficiálně přijaty dva nové státy – Švédsko a Dánsko, což má posílit strategickou autonomii Evropy a její schopnosti v oblasti společné obrany.

„Znamená to významné zvýšení naší schopnosti provádět letecké operace v severní Evropě, na dálném severu a v Arktidě,“ konstatoval dánský ministr obrany Troels Lund Poulsen.

Podobné důvody uvedl také jeho švédský protějšek Pål Jonson s tím, že účast v programu zvyšuje odolnost a logistické schopnosti Švédska i NATO jako celku.

„Rozšíření flotily o dva další letouny a připojení Švédska a Dánska k programu podtrhují závazek Evropy ke kolektivní obraně a strategické autonomii,“ uvedl Jean-Brice Dumont, šéf divize společnosti Airbus Defence and Space, která letouny pro spojence dodává.

Létající benzinky startují z mateřské základny v nizozemském Eindhovenu a předsunuté základny v německém v Kolíně nad Rýnem, kde je jeden letoun od roku 2021 nepřetržitě připraven ke startu ve zdravotnické modifikaci.

Stroje jsou totiž vybaveny tak, aby nesloužily jen pro doplňování paliva celého spektra letounů, které spojenecké země využívají, ale také pro přepravu jednotek, materiálu či jako létající nemocnice. Stroj je schopen přepravit až 45 tun nákladu nebo 267 cestujících. Ve zdravotnické verzi pak může mít na palubě 6 jednotek intenzivní péče či 16 lůžek.

zpět na článek