Letoun L-39NG tímto krokem podle výrobce vstupuje do nové éry, když získal vlastní identitu. Název Skyfox (v překladu „nebeská liška“) čerpá inspiraci z dlouholeté tradice úspěšných československých letounů, jako jsou L-29 Delfín a L-39 Albatros.
„Název Skyfox dokonale odráží podstatu cvičného letounu z Aero. Česká liška vyniká účinností, špičkovou víceúčelovostí a schopností přizpůsobit se rozličným letovým podmínkám. Samotní piloti oceňují při výcviku na letounu jeho vynikající letové vlastnosti, intuitivní ovládání, výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany,“ uvedl ředitel firmy Viktor Sotona.
Jméno je podle něj nesmírně důležité, protože vytváří vztah mezi pilotem a strojem. Ideálně, když to jméno i symbolizuje nějaké vlastnosti letounu. „Liška je odkazem i na české zvíře, které sice není nejsilnější v lese, ale je vynalézavé, umí se přizpůsobit a je vytrvalé,“ dodal.
Český výrobce letadel AERO Vodochody AEROSPACE letos slaví 105. výročí od založení. Za tu dobu vyletěly z jeho dílen desítky strojů, které zabezpečovaly pestrou škálu úkolů a činností od cvičných přes průzkumné až po bojové. Zejména legendární cvičné letouny L-29 Delfín a L-39 Albatros se zapsaly do leteckých dějin nejen jako jedny z nejvyužívanějších cvičných letounů na světě, ale ikonami se staly také jejich samotné názvy Delfín a Albatros.
„Důležitým aspektem Skyfoxu je péče o piloty. Stejně jako liška, která je obratná, chytrá a dokáže se vyhnout nebezpečí, i náš letoun se vyznačuje vynikajícími bezpečnostními prvky. Díky sedadlu nula-nula a možnosti nosit zbraňové systémy mohou piloti i v náročných situacích důvěřovat tomu, že je letoun podrží a ochrání,“ podotkl Sotona.
Firma už najela na sériovou výrobu letounu a ročně vyprodukuje 12 strojů. Do roka by podle Sotony společnost měla uzavřít dva až tři nové kontrakty na dodávky letounů. O jaké země by mělo jít ovšem neupřesnil. V roce 2026 by produkce měla stoupnout na 18 letounů ročně.
Prvním zákazníkem byl Vietnam, nyní se vyrábí letouny pro LOM Praha, zajišťující výcvik českých armádních pilotů. Český státní podnik má obdržet čtyři stroje, dva ještě letos a má opci na další čtyři letouny. Příští rok začnou také dodávky do Maďarska, které si objednalo 12 strojů.