Ruské letouny rejdí nad Baltem. Čeští stíhači mají desítky startů

Vydáno 27.06.2022
Je to určitě ta nejintenzivnější mise, jakou kdy čeští stíhací letci zažili. Litevská obrana hlásí 89 ostrých startů pohotovostních stíhaček nad Baltem. Většinou kvůli nekomunikujícím ruským vojenským letounům. A to jen od počátku dubna, kdy Češi společně s francouzskými a španělskými kolegy ochranu nebe nad pobaltskými republikami převzali.  

Mise českých letců v Pobaltí z kokpitu stroje Gripen | foto: eAP Litva

„Můžeme potvrdit, že čeští stíhači měli několik desítek ostrých vzletů,“ uvedla pro natoaktual.cz mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková.

V Litvě působí od dubna čeští letci s pěti stroji JAS-39 Gripen v rámci takzvaného „Air policingu“ NATO. Litva, Lotyšsko ani Estonsko vlastní stíhací letouny nemají, proto se v ochraně jejich vzdušného prostoru střídají od roku 2004 spojenci.

Dvořáková připomněla, že o vzletech pohotovostních stíhaček rozhoduje vždy nadřízené alianční velitelství v německém Uedemu, které podle potřeby zalarmuje české, španělské nebo francouzské stíhače, kteří za ochranu vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska od počátku dubna zodpovídají.

Podle litevského ministerstva obrany, které případy pečlivě eviduje, podnikli letci NATO od 1. dubna do 19. června už 89 ostrých startů, z toho 55 přímo k „němým“ ruským vojenským letounům.

Za „němé“ jsou označovány stroje, které se objeví blízko vzdušného prostoru spojenců a nekomunikují s řízením letového provozu, nemají letové plány nebo zapnuté automatické odpovídače a nebo vše dohromady. To může být nejen předzvěst možného útoku v tom nejhorším případě, ale také problém pro civilní stroje na letových trasách.

Pohotovostní stíhačky mají za úkol neznámé letouny identifikovat a vyprovodit je do bezpečné vzdálenosti.

Kolik z takových startů mají na kontě přímo čeští letci, ale není zatím zřejmé. Generální štáb Armády ČR totiž už dříve avizoval, že celkové počty ostrých vzletů a typ plněných úkolů nelze blíže specifikovat kvůli utajení a ochraně české jednotky v Pobaltí. Fotografie a videozáběry však potvrzují, že čeští letci startovali, identifikovali a doprovázeli i ruské vojenské letouny.

„Alianční letouny střežící vzdušný prostor v Pobaltí startují ke všem nealiančním vojenským letounům, které se pohybují v blízkosti hranic nebo výsostných vod baltských států. Čeští stíhači za dobu nasazení startovali k desítkám různých vojenských strojů,“ uvedla pouze Dvořáková.

Už v květnu generální štáb potvrdil, že počet cvičných i ostrých vzletů je v porovnání s posledním nasazením v roce 2019 vyšší. Tehdy zaznamenali čeští letci celkem 13 ostrých vzletů, ale to bylo za celé čtyři měsíce jejich působení.

Zbývajících 34 ostrých startů z celkových 89 pak podle údajů litevského ministerstvo obrany připadlo na zvláštní hlídkové lety podél ruských a běloruských hranic, které alianční velitelství zavedlo bezprostředně po ruské invazi na Ukrajinu 24. února a které vzhledem k situaci na Ukrajině řadí do kategorie ostrých pohotovostních startů, takzvaných „Alfa Scramble“.

Rušný červnový týden

Ruské vojenské lety v regionu směřují převážně do ruské militarizované exklávy Kaliningradu a nazpět do Ruska. Krátce po ruské invazi na Ukrajinu ale ruské bojové stroje narušily například i vzdušný prostor Švédska. A ruské letouny nyní také operují v běloruském prostoru, odkud odpalovaly střely na cíle na ukrajinském území.

Kromě například těžkých transportních strojů Il-76 šlo dosud ve valné většině o starty k ruským průzkumným letounům v doprovodu ruských stíhaček, které testují připravenost a reakční časy spojenců.

Zatím asi nejrušnějším pro alianční letce v Pobaltí byl týden od 6. do 12. června, kdy museli kvůli ruským letounům do vzduchu třináctkrát.

V pondělí 6. června museli identifikovat nejprve zcela němý ruský výzvědný stroj Il-20, který odstartoval z Kaliningradské oblasti a pohyboval se nad Baltským mořem. Později pak stíhačky NATO musely vzlétnout k průzkumnému a protiponorkovému stroji Il-38, který letěl z Ruska do Kaliningradu a dopravnímu vojenskému stroji Tu-154.

Hned druhý den se rozezněly poplašné sirény třikrát a to k formacím průzkumných letounů s doprovodnými stíhačkami Su-27. Podobně také v dalších dnech, kdy letci NATO navíc identifikovali dva stíhací bombardéry Su-24.

Nejhektičtější pak byla sobota, kdy stíhači NATO museli „nahoru“ postupně čtyřikrát k ruským stíhačkám, bombardérům i transportnímu letounu.

Lubomír Světnička natoaktual.cz