Vnitřek letounu je rozdělen na dvě hlavní oblasti. Letová paluba (flydeck) se nachází v přední části letadla a jsou v ní navigátoři, piloti a inženýři. Většinu letounu pak zabírá oblast pro operace, kde je posádka obsluhující radar. Jsou zde čtyři technici, z nichž dva se zabývají komunikací a spojením, jeden obsluhuje hlavní počítač a jeden přímo radar.
V zadní části letadla je malá odpočinková oblast s malou kuchyní, vybavenou dvěma troubami, lednicí a mrazákem. Nachází se tady také šest skládacích postelí, které slouží pilotům pro odpočinek při delších letech.
V letounu je množství dalších speciálních přístrojů a vybavení, k jejichž obsluze je potřeba ještě dalších lidí. Radar snímá oblast o rozsahu přes 300 000 kilometrů čtverečních, kterou posádka sleduje a pak pomocí počítače skládá celkový radarový obraz. "Podstatou práce radaru je sledovat vše, co létá v dané oblasti," uvedl člen posádka obsluhující radar. více o letounu AWACS zde
Jedna mise letounu trvá celkem zhruba 12 hodin, samostatný let AWACSu pak asi 10 hodin, což je doba, po kterou vydrží letadlo ve vzduchu na jedno načerpání paliva. Letoun je vybaven i pro doplňování paliva ve vzduchu, pak vydrží déle. Pokud ale jde o misi delší než 12 hodin, musí být na palubě více členů posádky. Kromě tradičních 17 členů posádky se přibírají další piloti nebo i technici. Celkem na palubě může při letu být až 35 osob.
"Myslíme si, že je to bezpečné," odpovídá Henk Richel na otázku, nehrozí-li ze silného radaru nějaké záření uvnitř letadla. "Hladina záření je v letadle zcela minimální, není to škodlivé," upřesňuje.
Doba výcviku, která je potřebná k tomu, aby byl voják schopen pracovat v AWACSu, je asi jeden rok, což je poměrně dlouhá doba k tomu, že posádka AWACSu se mění každé tři až čtyři roky.
Na dotaz, jestli vnitřek letadla není tajný, Henk Richel s úsměvem odpověděl, že nikoli. "Utajovaný je v případě, že jsme na misi a běží radar a programy. Tato data a operace utajení samozřejmě podléhají. Když ale stojíme na letišti a vše je vypnuté, není co utajovat," doplnil Richel.
Letoun AWACS v České republice již vystaven byl, ale ne v takovém rozsahu. |
NATO vysílá tento letoun, aby střežil vzdušný prostor v místech, kde hrozí nebezpečí leteckého útoku. Naposledy ho aliance nasadila například při fotbalovém šampionátu v Portugalsku nebo při olympiádě v Aténách. |
Jedna mise letounu trvá celkem zhruba 12 hodin, samostatný let AWACSu pak asi 10 hodin, což je doba, po kterou vydrží letadlo ve vzduchu na jedno načerpání paliva. |
Speciální letoun systému AWACS. |
Pokud ale jde o misi delší než 12 hodin, musí být na palubě více členů posádky. Kromě tradičních 17 členů posádky se přibírají další piloti nebo i technici. Celkem na palubě může při letu být až 35 osob. |
Jedna mise letounu trvá celkem zhruba 12 hodin, samostatný let AWACSu pak asi 10 hodin, což je doba, po kterou vydrží letadlo ve vzduchu na jedno načerpání paliva. Letoun je vybaven i pro doplňování paliva ve vzduchu, pak vydrží déle. |
Doba výcviku, která je potřebná k tomu, aby byl voják schopen pracovat v AWACSu, je asi jeden rok, což je poměrně dlouhá doba k tomu, že posádka AWACSu se mění každé tři až čtyři roky. |
Většinu letounu zabírá oblast pro operace, kde je posádka obsluhující radar. Jsou zde čtyři technici, z nichž dva se zabývají komunikací a spojením, jeden obsluhuje hlavní počítač a jeden přímo radar. |
V letounu je množství dalších speciálních přístrojů a vybavení, k jejichž obsluze je potřeba ještě dalších lidí. Radar snímá oblast o rozsahu přes 300 000 kilometrů čtverečních, kterou posádka sleduje a pak pomocí počítače skládá celkový radarový obraz. |
Doba výcviku, která je potřebná k tomu, aby byl voják schopen pracovat v AWACSu, je asi jeden rok, což je poměrně dlouhá doba k tomu, že posádka AWACSu se mění každé tři až čtyři roky. |
Většinu letounu zabírá oblast pro operace, kde je posádka obsluhující radar. Jsou zde čtyři technici, z nichž dva se zabývají komunikací a spojením, jeden obsluhuje hlavní počítač a jeden přímo radar. |
Pilotovat unikátní letoun AWACS je trochu něco jiného než řídit normální letadlo. "Je to hlavně díky atypickému tvaru s radarem," říká pilot Dieter Köppels, který s letadlem přistál na ostravském letišti. Jeho další dva kolegové jsou Američan a Španěl. |
Posádka letounu AWACS už to zná. "Když přijdou lidé, jsou překvapeni složitostí vybavení a množstvím přístrojů," říká Hank Richel, člen týmu z letadla, jehož letové jméno je Magic. "To znamená kouzlo, dokáže cokoli," doplňuje Richel. |
NATO vysílá tento letoun, aby střežil vzdušný prostor v místech, kde hrozí nebezpečí leteckého útoku. Naposledy ho aliance nasadila například při fotbalovém šampionátu v Portugalsku nebo při olympiádě v Aténách. |