Protiva se stal novým šéfem státního LOM Praha. Má zlepšit ekonomiku

Vydáno 10.02.2021
Novým ředitelem státního podniku LOM Praha se stal Jiří Protiva, který dosud vedl Vojenský technický ústav (VTÚ). Do funkce jej jmenoval ministr obrany Lubomír Metnar. Ve funkci nahradí Jana Roučka, který odešel počátkem roku ze zdravotních důvodů.  

Jiří Protiva | foto: Ministerstvo obrany

Rouček podnik vedl od léta 2019. Počátkem roku se ale vedení vzdal.

Podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška hledal resort na uvolněné místo ředitele strategického státního podniku prověřenou osobu se zkušenostmi v oblasti obranného průmyslu a krizového managementu. Ke špatné ekonomické situaci podniku částečně přispěla i omezení spojená se současnou epidemiologickou krizí.

Vrtulníky čeká modernizace za miliardu. Nové americké budou mít jiné určení

„Ministr obrany se proto rozhodl jmenovat současného ředitele státního podniku VTÚ Jiřího Protivu, který na řídící pozici VTÚ nastupoval v roce 2015 za podobně nepříznivé ekonomické situace. Během svého působení však z podniku vybudoval mezinárodně uznávaný ústav, který se může chlubit špičkovou úrovní obranného a bezpečnostního výzkumu a vývoje,“ uvedl Pejšek.

Protivu do funkce dnes jmenoval ministr ve středu. Řízením VTÚ byl pověřen Petr Novotný, ředitel odštěpného závodu Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany (VTÚLaPVO).

Protiva má za úkol zlepšit ekonomickou situaci a zajistit pokračování v plnění strategických funkcí vůči státu. LOM Praha pro českou armádu zajišťuje například modernizaci její letecké techniky, na starosti ale má také letecký výcvik vojáků české armády i ze zahraničí. Na sklonku loňského roku ministerstvo obrany se svým státním podnikem uzavřelo smlouvu na modernizaci 15 transportních vrtulníků Mi-171Š za 1,2 miliardy korun.

Podnik také intenzivně vyjednává o zapojení do zakázky na dodávku tuctu nových amerických vrtulníků Bell pro českou armádu. Má zájem o zajišťování servisu nebo o provoz výcvikových systémů pro bitevní a víceúčelové vrtulníky.

Zatímco v období kolem roku 2010 vykazoval státní podnik ztrátu přes 60 milionů korun ročně, v roce 2016 byl díky sérii zakázek a výcviku zahraničních pilotů v rekordním zisku 97 milionů korun před zdaněním. V roce 2018 však podle výroční zprávy klesl provozní zisk na 18 milionů a v roce 2019 se podnik dostal do hluboké ztráty přes 150 milionů korun.

inc natoaktual.cz