Stíhači v maximálním vytížení. Dny NATO využili k procvičení tankování za letu

Vydáno 22.09.2022
Čeští stíhači s gripeny stále střeží vzdušný prostor pěti zemí. Kvůli operačnímu vytížení se tak nemohli naplno předvést divákům na víkendových Dnech NATO v Ostravě. Do programu show se ale zapojili, když využili přítomnost německého létajícího tankeru A400M Atlas k procvičování doplňování paliva za letu.  

Ukázka tankování za letu gripenů českých Vzdušných sil z německého A400M Atlas na Dnech NATO v Ostravě | foto: Armáda ČR

„Tato schopnost je podmínkou našeho plnohodnotného zapojení v aliančním prostředí. Každý pilot certifikovaný pro operace AAR (Air To Air Refueling) musí provést minimálně jednou za půl roku reálné plnění z tankeru, aby neztratil příslušné oprávnění a nemusel absolvovat celé školení znovu,“ uvedl Karel Krejčiřík, který za armádu velel organizačnímu štábu Dnů NATO.

Čeští letci s gripeny ještě do konce září chrání vzdušný prostor hned v pěti zemích. Kromě České republiky střeží také trojlístek pobaltských republik - Litvu, Lotyšsko a Estonsko a nově také Slovensko, které vyřadilo zastaralé letouny MiG-29 a na dodávky nových amerických stíhaček F-16 teprve čeká.

Kvůli maximální operační vytíženosti a vzhledem k počtu pouhých čtrnácti nadzvukových strojů, které mají k dispozici, se čeští stíhači divákům na letošních Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil Armády ČR nemohli předvést jako obvykle. Žádné sólové vystoupení, žádné letouny na statické ukázce.

Přesto se v programu po oba dny ukázali. Využili přítomnost německého víceúčelového transportního letounu A400M Atlas a před návštěvníky mošnovského letiště předváděli simulaci doplňování paliva za letu.

Čeští stíhači střeží nebe nad pěti státy. Unikátní situace potrvá měsíc

Mimo zraky diváků pak podnikali výcvikové lety se skutečným tankováním ve vzduchu, během nichž si certifikaci pro tuto obtížnou dovednost obnovila většina ze stíhacích pilotů.

„Je bezpodmínečně nutné tuto schopnost v současné době udržovat a cvičit a jsem velmi rád, že akce jako Dny NATO kromě ukázek pro veřejnost přispěje k udržení certifikace našich pilotů a personálu. Splní nejen poslání akce samotné, ale využije zdroje efektivně, účelně a v tomto případě i hospodárně, jelikož se koná na území ČR,“ konstatoval letový ředitel Dnů NATO a rovněž armádní pilot Michal Kudyn.

V tankování za letu jsou vycvičeni téměř všichni čeští piloti gripenů. Udržení schopnosti je ovšem podmíněno pravidelným procvičováním.

Pro piloty jde přitom o vysoce složitý a náročný manévr vyžadující preciznost, přesnost a právě soustavný trénink. Letoun při tankování letí obvykle rychlost přes 500 km/h a hrana koše tankeru je v okamžiku spojení jen asi 20 až 30 centimetrů od kabiny stíhačky.

Flotila létajících benzinek NATO startuje. Platí je i Češi

Čeští piloti dosud využívají nejčastěji pro výcvik tankování za letu a jeho periodické procvičování, ale také například pro mise při střežení Islandu, služeb italských, švédských, amerických nebo nově také německých tankerů.

Už brzy však budou moci využívat novou mnohonárodní flotilu nových víceúčelových tankerů A-330 MRTT, na jejíž pořízení i provozu se Česká republika v rámci programu NATO přímo podílí. Využití nových tankerů je prozatím podmíněno certifikací pro letouny Gripen, které by mělo proběhnout ještě letos. Pak už by české letectvo mělo dostat svůj příděl hodin pro procvičování tankování za letu.

inc natoaktual.cz