„Vozidlo Pandur jsme komplexně překonstruovali a zásadně vylepšili,“ konstatoval šéf výzkumu a vývoje Radomír Smolka s tím, že první kompletní a funkční „ostrý“ stroj chce mít firma připravený k premiérovému představení už na květnový veletrh obranných technologií IDET v Brně. K zákazníkům chce první vozidla dodávat už za dva roky.
Vozidlo kopřivnická TDV vyvinula ve spolupráci se specialisty firmy GDELS-Steyr a experti využili i zkušenosti z války na Ukrajině. „Využíváme poslední poznatky z reálného boje a do toho přidáváme zkušenosti a požadavky našeho domácího zákazníka - Armády České republiky, což je pro nás primární zákazník,“ uvedl provozní ředitel Adam Binar.
Nová generace obrněnce Pandur tak podle výrobce bude mít vyšší protiminovou i balistickou ochranu, větší vnitřní prostor pro osádku, vylepšené sedačky i ovládání, nový motor a vyšším výkonem a také vyšší nosnost.
Významnou změnou je rovněž přesunutí palivové nádrže z prostoru pro osádku do samostatného prostoru a nová filtro-ventilační jednotka chránící vojáky uvnitř před nukleárními a chemickými zbraněmi.
„Klíčová je ovšem samotná korba, která se změnila a plní aktuálně požadované standardy na protiminovou ochranu nebo obecně ochranu osádky,“ podotkl Smolka. Hmotnost vozidla sice podle jeho slov narostla na 25 tun, ale zůstala nízká nástavba a vysoká pohyblivost.
Zkušenosti z Ukrajiny se pak podle Binara promítly například do ochrany proti dronům. „Je to relativně levný prostředek, který dokáže udělat velké škody, proto se protidronová ochrana potvrdila jako nutná obrana, kterou moderní vozidla musí mít,“ uvedl Binar.
Nový Pandur v bojové verzi bude mít bezosádkovou věž od izraelské firmy Elbit Systems, která bude oproti původním Pandurům pancéřovaná. Ponese 30/40 mm kanon, kulomet 7,62 mm a protitankové řízené střely ukryté přímo v pancéřované věži. „I přesto, že věž je pancéřovaná a nese zásobu munice, tak pořád bude splňovat klíčový požadavek v podobě jízdního profilu pro přepravu po železnici,“ podotkl Smolka. Vyšší nosnost platformy pak podle jeho slov umožňuje i zástavbu minometným systémem.
Firma se už také s izraelským výrobcem Elbit dohodla na transferu technologií. Díky výrobě přímo v České republice tak mají odpadnout problémy, kterými trpí současné pandury české armády se zbraňovými stanicemi Rafael. Jsou často porouchané, armáda má problémy se servisem a dodávky náhradních dílů trvají dlouho.
Armáda přebírá první obrněnce TITUS. Do maskování je oblékají ženy |
Novou generaci vozidla chce TDV nabídnout nejen české armádě, ale má s ním především exportní plány. „Vidíme v něm významný potenciál,“ konstatoval Binar s odkazem například na Indonésii, kam firma dodávala předchozí generaci vozidla.
S tím souvisí i plány kopřivnické firmy na rozšiřování výroby. V budoucnu by mělo vzniknout až 300 nových pracovních míst a rozrůst se má i výrobní areál. „Chceme rozšiřovat haly především kvůli výrobě velkých svařenců právě v podobě vozidel Pandur a dalších,“ dodal Smolka. Firma jen v roce 2023 zvýšila firma meziročně tržby téměř na čtyřnásobek, z 950 milionů na 3,57 miliardy korun. Podnik má nyní přibližně 260 zaměstnanců.
Globálně je výzbroji různých armád na 800 vozidel Pandur různých modifikací. Málo se ví, že padesátku pandurů první generace používají i americké speciální síly a další desítky nové generace mají dostat do výzbroje letos. A sousední Rakousko si loni objednalo 225 nových vozidel Pandur EVO ve verzi 6x6.
Armáda pokukuje po nových obrněncích
Česká armáda má ve výzbroji 127 vozidel Pandur II. Obrana jich před dvaceti lety původně chtěla 200, nakonec ale v roce 2009 nakupila jen 107 kusů za 14,4 miliardy korun od rakouské firmy Steyer, která patří pod americkou GDELS (General Dynamics European Land Systems).
Licenci na jejich výrobu poté odkoupil holding Czechoslovak Group (CSG) Michala Strnada. V lednu 2017 česká armáda nakoupila dalších 20 vozidel ve spojovací a velitelsko-štábní verzi za 2,07 miliardy korun. Vyráběla je právě už kopřivnická TDV, která do skupiny CSG patří a české armádě dodala také obrněnce TITUS.
Vojáci převzali nové speciální spojovací a velitelské obrněnce Pandur |
Stávající pandury v české armádě už zastarávají. Ministerstvo obrany sice zvažovalo jejich modernizaci, ale nyní si nechává zpracovávat analýzu budoucích potřeb kolových obrněných vozidel, která zohledňuje vývoj bezpečnostního prostředí i operačních požadavků vojáků.
A sekce vyzbrojování už měla rovněž oslovit hlavní výrobce kolových obrněnců s tím, kolik by stálo pořízení nových vozidel. Šlo by o zakázku za nižší desítky miliard korun. Kromě tuzemské TDV s vozidlem Pandur EVO 8x8 jde také o finskou společnost Patria, která ve spolupráci s českou firmou STV Group nabízí modernizovaný stroj AMVXP, nebo
americké General Dynamics s vozidly Piranha či Stryker a také německý Rheinmetall a KNDS s obrněnci Boxer.
Z podobných strojů přitom v roce 2022 vybírala slovenská armáda, kde nakonec zvítězil finský obrněnec AMVXP před nabídkou českého výrobce strojů Pandur II. Slováci zatím nakoupili 76 obrněnců za 447 milionů eur (tedy v přepočtu takřka 11 miliard korun).