Obří stroj přistál na mošnovském letišti po 13 hodině a vzbudil obrovský zájem. Kolem letiště se na něj přišli podívat stovky lidí.
Do Ostravy přiletěl z ukrajinského Gostomelu poblíž Kyjeva. Přiletěl pro obrněnou techniku, kterou společnost Excalibur Army posílá do Afriky. Po naložení by měl stroj odletět v úterý večer. V Ostravě by se měl objevit během týdne,ještě dvakrát. Znovu se vrátí ve středu večer a v pátek ráno zamíří znovu směr Nigérie.
Poslední přílet je očekáván v sobotu večer a odlet s nákladem v pondělí 2. února. Časy příletů i odletů se však mohou změnit.
An-225 Mrija
Zdroj: Antonov Airlines |
„Jde o citlivý náklad,“ uvedl pro natoaktual.cz zdroj, který si nepřál být jmenován. Už předem se spekulovalo, že jde o zásilku vojenského vybavení. Jak se ukázalo, do Afriky má přepravit celkem 16 kusů obrněné techniky.
Podle provozního ředitele letiště Michala Holubce je v případě letadel, jako Mrija, potřeba pečlivě volit trasu, po které bude letadlo pojíždět, a také odbavovací plochu, na které bude stát.
„Je potřeba, aby to letadlo pojíždělo tak, že motory se nacházejí nad zpevněnou částí, aby nenasály nějaké nečistoty,“ konstatoval Holubec s tím, že důležité je také dohlížet, aby podvozek kvůli samotné váze letounu neopustil zpevněnou plochu.
Nadšenci teoreticky podle něj budou mít šanci si stroj lépe prohlédnout během následujících dní. „Chtěli bychom o víkendu připravit nějakou možnost, aby se lidé mohli na letadlo podívat,“ dodal.
Na mošnovské letiště od rána sjížděly kvůli příletu obra stovky leteckých nadšenců. Stroj byl totiž v Ostravě k vidění naposledy před 25 lety. Tehdy v září se Mrija zastavila na veřejnou ukázku v rámci populárního „Leteckého dne s Květy“.
Vůbec poprvé se ale v československu zastavila o pár měsíců dříve (19. června 1989) na cestě z Paříže z leteckého aerosalonu. Stroj musel nouzové přistát na Ruzyni kvůli poruše na hydraulice. Na hřbetě tehdy letoun nesl sovětský raketoplán Buran a v útrobách převážel trosky zničené stíhačky MiG-29, který veletrhu u Paříže havaroval. V Praze se později v průběhu let zastavil několikrát.
Fotografie |
Antonov An-225 Mrija (Sen) je původně sovětský strategický transportní letoun s maximální vzletovou hmotností 640 tun. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letadlem jaké kdy bylo zkonstruováno. Je poháněno šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letadel v aktivní službě.
Původně byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosných raket Eněrgija nebo Proton. Po zrušení vývoje raketoplánu byl odstaven, avšak po pěti letech znovu nasazen do obchodního provozu.
Nyní Mriju využívá k obchodní přepravě nákladů flotila Antonov Airlines (ADB). Do útrob letounu se vejde například 16 standardních přepravních kontejnerů nebo 50 automobilů.
Vyroben byl pouze jediný funkční exemplář. Druhý nedokončený stroj je údajně stále v hangáru na Ukrajině, kam byly stroje po rozpadu Sovětského svazu přesunuty.