natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Obří Mrija v Ostravě. Největší stroj světa se vrací po čtvrtstoletí

    26. ledna 2015  8:47,  aktualizováno  15:37
    Sen mnohých leteckých nadšenců se splnil. Na ostravském letišti v Mošnově přistál obří nákladní letoun An-225 Mrija. Největší komerčně využívaný stroj světa a zároveň jediný exemplář se v Ostravě zastavil po čtvrtstoletí.  

    An-225 Mrija přistává na možnovském letišti | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

    Obří stroj přistál na mošnovském letišti po 13 hodině a vzbudil obrovský zájem. Kolem letiště se na něj přišli podívat stovky lidí.

    Do Ostravy přiletěl z ukrajinského Gostomelu poblíž Kyjeva. Přiletěl pro obrněnou techniku, kterou společnost Excalibur Army posílá do Afriky. Po naložení by měl stroj odletět v úterý večer. V Ostravě by se měl objevit během týdne,ještě dvakrát. Znovu se vrátí ve středu večer a v pátek ráno zamíří znovu směr Nigérie.

    Poslední přílet je očekáván v sobotu večer a odlet s nákladem v pondělí 2. února. Časy příletů i odletů se však mohou změnit.

    An-225 Mrija

    • Posádka:(pilot, kopilot, dva letoví inženýři, navigátor a radista)
    • Motory: 6x Progress D-18T Série 3
    • Délka: 84 m
    • Výška: 18 m
    • Rozpětí: 88,4 m
    • Plocha křídel: 905 m²
    • Palivo: přes 300 000 l
    • Hmotnost prázd. letadla: 175 t
    • Max. vzletová hmotnost: 600 t
    • Náklad vně letadla: 200 t
    • Náklad uvnitř: 250 t
    • Cestovní rychlost: 800 km/h
    • Maximální rychlost: 850 km/h
    • Dostup: 11 km
    • Dolet: 4 500 km (s nákladem 200 t uvnitř), 9 600 km (100 t v trupu), 15 400 km (bez nákladu)

    Zdroj: Antonov Airlines

    „Jde o citlivý náklad,“ uvedl pro natoaktual.cz zdroj, který si nepřál být jmenován. Už předem se spekulovalo, že jde o zásilku vojenského vybavení. Jak se ukázalo, do Afriky má přepravit celkem 16 kusů obrněné techniky.

    Podle provozního ředitele letiště Michala Holubce je v případě letadel, jako Mrija, potřeba pečlivě volit trasu, po které bude letadlo pojíždět, a také odbavovací plochu, na které bude stát.

    „Je potřeba, aby to letadlo pojíždělo tak, že motory se nacházejí nad zpevněnou částí, aby nenasály nějaké nečistoty,“ konstatoval Holubec s tím, že důležité je také dohlížet, aby podvozek kvůli samotné váze letounu neopustil zpevněnou plochu.

    Nadšenci teoreticky podle něj budou mít šanci si stroj lépe prohlédnout během následujících dní. „Chtěli bychom o víkendu připravit nějakou možnost, aby se lidé mohli na letadlo podívat,“ dodal.

    Na mošnovské letiště od rána sjížděly kvůli příletu obra stovky leteckých nadšenců. Stroj byl totiž v Ostravě k vidění naposledy před 25 lety. Tehdy v září se Mrija zastavila na veřejnou ukázku v rámci populárního „Leteckého dne s Květy“.

    Vůbec poprvé se ale v československu zastavila o pár měsíců dříve (19. června 1989) na cestě z Paříže z leteckého aerosalonu. Stroj musel nouzové přistát na Ruzyni kvůli poruše na hydraulice. Na hřbetě tehdy letoun nesl sovětský raketoplán Buran a v útrobách převážel trosky zničené stíhačky MiG-29, který veletrhu u Paříže havaroval. V Praze se později v průběhu let zastavil několikrát.

    Fotografie

    An-225 Mrija přistává na možnovském letišti
    An-225 Mrija přistává na možnovském letišti
    An-225 Mrija na možnovském letišti
    An-225 Mrija na možnovském letišti

    Antonov An-225 Mrija (Sen) je původně sovětský strategický transportní letoun s maximální vzletovou hmotností 640 tun. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letadlem jaké kdy bylo zkonstruováno. Je poháněno šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letadel v aktivní službě.

    Původně byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosných raket Eněrgija nebo Proton. Po zrušení vývoje raketoplánu byl odstaven, avšak po pěti letech znovu nasazen do obchodního provozu.

    Nyní Mriju využívá k obchodní přepravě nákladů flotila Antonov Airlines (ADB). Do útrob letounu se vejde například 16 standardních přepravních kontejnerů nebo 50 automobilů.

    Vyroben byl pouze jediný funkční exemplář. Druhý nedokončený stroj je údajně stále v hangáru na Ukrajině, kam byly stroje po rozpadu Sovětského svazu přesunuty.

    inc IC NATO natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media