Letouny CASA zůstávájí v opravě, obrana už začala účtovat pokutu

2. srpna 2011  9:25
Ministerstvo obrany začalo společnosti Omnipol účtovat smluvní pokutu za to, že armáda stále nemá k dispozici transportní letouny C-295 CASA. Nové stroje mají problémy se systémem pasivní ochrany. Kvůli tomu je armáda zatím nemohla nasadit v Afghánistánu, jak plánovala.  

Firma do konce července nestihla závady odstranit a ministerstvo si tak z celkové ceny systému ve výši 150 milionů korun bude strhávat desetiny promile za každý den prodlení.

"Se současným stavem rozhodně nejsme spokojeni a pro jeho nápravu učiníme maximum," uvedl náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Rudolf Blažek.

Dodavatel letounů CASA pro armádu (společnost Omnipol) měla závady na systému odstranit do 31. července. V současné době pokračují v sídle výrobce letounů ve Španělsku práce na odstranění závad na operačním vybavení stojů. Pak musí letouny CASA znovu projít vojskovými zkouškami.

Ministerstvo přitom uvažuje o dalších právních krocích vůči dodavateli strojů včetně například vypovězení smlouvy. Na právní analýzu si ministerstvo najalo renomovanou advokátní kancelář. "Rozhodně máme zájem na tom, aby závady byly co nejdříve odstraněny a letouny mohly začít plnit požadované úkoly. V případě, že k tomu však v nejbližších měsících nedojde, je opodstatněné uvažovat také o možném odstoupení od smlouvy," potvrdil Blažek.

Nákup čtyř dopravních letadel za 132 milionů eur (zhruba 3,5 miliardy korun) byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu.

Česká republika za obchod sklidila kritiku Evropské unie, protože údajně nedodržela předpisy týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce rozhodla bez výběrového řízení. Vládu k tomu tehdy zřejmě vedla snaha pomoci prosadit na zahraničních trzích dosud nadbytečné české bitevníky L-159 z Aera Vodochody a odebrání několika kusů bylo součástí smlouvy.

Jeden z nových letounů chtěla armáda nasadit už v polovině letošního roku v Afghánistánu. Počátkem května však dočasně pozastavila lety strojů CASA v souvislosti s problémy, které se u nich objevily. Tři ze čtyř letounů už létat mohou. Poslední čtvrtý zatím slouží k testování.

Už v únoru byl provoz letounů dočasně zastaven poté, co se jeden během manévru při cvičném letu znenadání propadl o několik desítek metrů. Problémy podle dostupných informací dělala českým letadlům španělské výroby modernější verze softwaru palubních přístrojů. Technici nakonec u trojice z nich instalovali starší a spolehlivější programy, nejnovější software a jeho chování čeští a španělští odborníci testovali na posledním ze čtyř letadel.

Dalším problémem pak byl systém pasivné ochrany letounu proti raketám, který je pro nasazení v Afghánistánu nezbytný. Ten neprošel vojskovými zkouškami.

inc natoaktual.cz

Barista i záchranář u kanónu

Říjen 2019

Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

Dny NATO v Ostravě

Září 2019

Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

Továrna na instruktory

Červenec 2019

Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

Mraky prachu, vedro a léčky

Červen 2019

Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.