Letouny CASA mohou po čtyřech měsících opět létat

Vydáno 03.02.2012
Problémové transportní letouny CASA mohou po čtyřech měsících opět do vzduchu. Náčelník generálního štábu Vlastmil Picek povolil s letouny kontrolní lety, které mají prověřit odstranění závad na navigačních přístrojích strojů.  

Letoun C-295M CASA | foto: Armáda ČR

"Po odstranění všech identifikovaných závad výrobcem prošly letouny v tomto týdnu pozemní kontrolou specialistů," informovala Jana Růžičková z generálního štábu s tím, že ve čtvrtek náčelník generálního štábu Vlastimil Picek povolil s letouny CASA kontrolní lety.

Ty budou provedeny se všemy čtyřmi stroji a mají ověřit stabilitu navigačních systémů letounů. "Pokud proběhnou kontrolní lety bez závad, budou letouny uvedeny do plného provozu," dodala Růžičková.

Evropská komise stáhne žalobu na Česko kvůli letounům CASA

Čtveřice letadel C-295M CASA, které armáda pořídila za zhruba 3,5 miliardy korun, nesměla kvůli závadám do vzduchu dlouhé čtyři měsíce. Po sérii závad inspekce ministerstva doporučila, aby čeští letci se stroji létali pouze k odstraňování závad ke španělskému výrobci. Lety armáda pozastavila poprvé loni v únoru. Tehdy kvůli tomu, že se jeden z nich při cvičném letu propadl o několik desítek metrů.

Znovu byly lety pozastaveny také na počátku května a v říjnu. Tehdy měl jeden ze strojů poruchu těsně před přistáním. Přestal mu fungovat navigační displej a některé palubní přístroje, následně se pak objevila závada na pravém motoru.

Ministerstvo obrany v reakci dalo dodavateli podmínku, že pokud nebudou letouny v bezvadném stavu do konce května, od smlouvy na jejich nákup odstoupí. Španělsko kvůli problémům s letadly pošle zpět do Česka jeden z pěti bitevníků L-159, které česká republika za jeden ze strojů vyměnila. Navíc Češi dostanou jako omluvu náhradní díly za 4,6 milionu korun zdarma a prodlouží se i záruka transportních strojů.

Podmínkou je, aby stroje byly vybaveny plně funkční avionikou, byly odstraněny problémy se samovolným přelaďováním komunikačních systémů a navigačního systému. Dalším problémem pak byl systém pasivní ochrany letounu proti raketám, který je nezbytný například pro nasazení letounů v Afghánistánu, jak armáda plánovala. "Teprve když budou letouny po této stránce v pořádku, začnou s nimi naši piloti létat," řekl ministr obrany Alexandr Vondra.

inc natoaktual.cz