Irácký písek končí v Ostravě

12. července 2004  19:10
Uprostřed rozlehlého dvora stojí několik oprýskaných armádních náklaďáků. Kabiny ještě zdobí arabské nápisy a české vlajky. Víc jak půl roku po návratu české vojenské polní nemocnice z Iráku až právě tady na okraji Ostravy fakticky mise končí.  

"Dostane se všude i do motoru a brzd," říkají mechanici o pouštním písku, od kterého armádní vozidla čistí.

"Není to tak, že z auta vymeteme hromádku písku," usmívá se šéf opravny nákladních vozidel OKD Doprava Juraj Čech.

Armádní "tatrovky" podle něj projdou v dílnách doslova revitalizací, od výměny pneumatik až po vyčištění a opravy motoru, převodovky a brzd. "Zrníčka pouštního písku jsou všude. Nabalí se na mastné díly a jako bruska odírají některé součástky," konstatuje Čech.

Ročně podle něj projede dílnami OKD Doprava několik desítek armádních náklaďáků, které sloužily českým vojákům v misích v Bosně, Afghánistánu i Iráku. Taková důkladná revize a oprava jednoho vozu pak trvá asi tři týdny. "Náklady na revitalizaci u jednoho náklaďáku se pohybují od 100 tisíc do půl milionu korun," počítá Čech.

Jeho firma pro armádu dodává speciální zdvihací zařízení na kontejnery, které na podvozky montuje. "Logicky pak armáda nechává zařízení kontrolovat a opravovat u nás," vysvětluje vedoucí obchodního oddělení Jiří Studzinski, proč "irácký písek" končí právě v Ostravě.

Nákladní kontejnery používá armáda nejen k převozu materiálu, ale částečně se z nich skládá například právě polní nemocnice.

"Materiál v takových podmínkách, jaké panují, v Iráku prostě trpí. V noci je teplota u nuly a přes den pak vyšplhá ke čtyřicítce. To se musí někde projevit," míní Studzinski a ukazuje na oprýskané a rezavé díly zdvihacího zařízení.

Zatímco na rozlehlém prostranství areálu za ním ještě několik vozů na čištění čeká, v dílnách mechanici usilovně pracují na nástavbě pojízdné zubní ambulance, která k polní nemocnici patří. Z Iráku se vozidlo vrátilo koncem loňského roku. Samotné vozidlo LIAZ a jeho nástavba už má zčásti opět bílou barvu, která svítí do přítmí dílen.

"Když to sem přivezli, byla spíše šedivá," vzpomíná jeden z techniků. Do bočního otvoru montuje výkonnější klimatizaci. "Vojáci si stěžovali, že v pouštních podmínkách ta předchozí nestačila chladit," dodává. Mladík uvnitř zatím usilovně drhne saponátem podlahu ambulance a vzduch v ordinaci je cítit čerstvým nátěrem. "Všechno musí být čisté a naprosto funkční," říká Jiří Studzinski a nahlíží pod plachtu, která zakrývá zubařské křeslo.

"Dostane se všude i do motoru a brzd," říkají mechanici o pouštním písku, od kterého armádní vozidla čistí.

Ročně podle něj projede dílnami OKD Doprava několik desítek armádních náklaďáků, které sloužily českým vojákům v misích v Bosně, Afghánistánu i Iráku.

Kabiny ještě zdobí arabské nápisy a české vlajky. Víc jak půl roku po návratu české vojenské polní nemocnice z Iráku až právě tady na okraji Ostravy fakticky mise končí.

Důkladná revize a oprava jednoho vozu trvá asi tři týdny. Náklady na revitalizaci u jednoho armádního náklaďáku se pohybují od 100 tisíc do půl milionu korun.

inc natoaktual.cz

Barista i záchranář u kanónu

Říjen 2019

Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

Dny NATO v Ostravě

Září 2019

Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

Továrna na instruktory

Červenec 2019

Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

Mraky prachu, vedro a léčky

Červen 2019

Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

Partneři portálu

NATO PDD iDnes.cz Newton Media