„Jde o důležitý úspěch pro Saab, který ukazuje naši kvalitativní výhodu v sofistikovaných technologiích díky tomu, že AI dokáže efektivně fungovat ve vzduchu,“ uvedl v oficiálním oznámení šéf programu pokročilých technologií společnosti Saab Peter Nilsson.
Švédský výrobce si pro zavádění umělé inteligence v rámci svého inovačního projektu „Beyond“ vybral technologickou společnost Helsing, která do stroje Gripen E integrovala svůj nově vyvíjený software.
První testovací lety se uskutečnily 28. května. Během nich převzal AI agent pojmenovaný „Centaur“ kontrolu nad stíhačkou a úspěšně provedl složité manévry v bojovém prostředí za hranicí viditelnosti (Beyond Visual Range). Jde o boj na velkou vzdálenost, kdy protivníci nemají přímý vizuální kontakt a naopak se spoléhají na data z radarů a dalších senzorů. Systém během letů naváděl pilota do nejlepší pozice, kdy má odpálit zbraně.
Třetí let se pak uskutečnil 3. června, kdy měl AI agent Centaur prokázat své schopnosti proti pilotované stíhačce Gripen D v dynamických bojových scénářích, opět za hranicí viditelnosti a s využitím senzorových dat k sledování cílového letounu.
„Rychlá integrace a úspěšné letové testy ukazují, jak rychle lze získat nové schopnosti. Jsme nadšeni, že můžeme pokračovat ve vývoji a zdokonalování využití tohoto a dalších AI agentů,“ podotkl Nilsson.
Tento milník podle společnosti představuje významný pokrok v oblasti vojenské aviatiky a demonstruje schopnost rychlého zavádění pokročilých technologií. Díky architektuře Gripenu E mohl být AI software plně integrován a testován přímo na palubě bojového stroje, aniž by bylo nutné omezovat testovací lety pouze na vojenské polygony nebo experimentální letouny. „V softwaru neexistují generace, pouze rychlost,“ dodal Nilsson.
Během testů výrobce také zkoušel, jak Centaur dokáže rychle adaptovat na náhlé nečekané situace. Experti mu záměrně zadávali jiné počáteční vzdálenosti, rychlosti, směry a dokonce i deaktivovali příchozí data z velení a řízení.
Projekt Beyond plně financuje švédská státní obranná agentura FMV a je součástí švédského programu pro budoucí stíhací systémy. Tým nyní analyzuje data z letů a plánuje další sérii testů ještě v průběhu roku.
Integrací umělé inteligence se dlouhodobě zabývají i další výrobci. Například americký gigant Lockheed Martin, respektive jeho vyhlášené konstruktérské studio Skunk Works, využívá k testování umělé inteligence legendární proudové letouny československé výroby L-29 Delfín a L-39 Albatros.
Cvičné letouny se uplatňují při testování spolupráce lidských pilotů. Při loňských experimentech sloužily dva delfíny jako drony. Absolvovaly simulovaný vzdušný souboj a příkazy jim zadával pilot albatrosu.