Americký obr dosedl na dráhu ostravského letiště krátce přes půl jedenáctou po dlouhém letu přes Atlantik. A přistání mohly sledovat v tu chvíli stovky lidí, které z ostravského letiště míří na dovolenou k moři.
Do cvičení Ample Strike se od 2. do 20. září kromě českých vojáků zapojí armády Německa, Litvy, Nizozemska, USA, Slovinska, Itálie, Rumunska, Maďarska, Velké Británie, Dánska, Polska, Estonska, Belgie a Finska v roli pozorovatelů.
Probíhat bude ve vojenských prostorech Boletice a Libavá, na 21. základně taktického letectva Čáslav a letišti České Budějovice. Zapojí se do něj na 700 vojáků. Hlavním cílem je sladění činnosti předsunutých leteckých návodčí, kteří navádějí letouny na cíle ke zničení.
Vrtulníky Venom a Viper poprvé v akci. Dny NATO slibují velkou podívanou |
Obří transportní stroj Super Galaxy a jeden z bezpilotních letounů Reaper pak budou k vidění i pro veřejnost během Dnů NATO v Ostravě 21. – 22. září. Oba letouny budou patřit tradičně k lákadlům této největší bezpečnostní show v Evropě.
„Strategická letecká přeprava je pro mise Severoatlantické aliance nezbytným prvkem a jsme rádi, že díky letectvu Spojených států bude tato schopnost na Dnech NATO opět zastoupena. Letoun C-5 navíc doplní i další dopravní stroj C-17 a tanker KC-135,“ konstatoval Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které akci organizuje.
S délkou fotbalového hřiště a výškou šestipatrového domu patří americký stroj C-5 už desítky let mezi největší letouny světa. Do jeho útrob se vejdou jiné letouny, helikoptéry nebo tanky. Celkem až 130 tun nákladu.
Jen pro představu. Typickým mezikontinentálním nákladem na vzdálenost až 9 tisíc kilometrů může být například: dva tanky Abrams, nebo deset obrněných vozidel, nebo šest bitevních vrtulníků Apache, či 345 vojáků s plnou výstrojí.
Bezpilotní MG-9 Reaper je nástupce osvědčeného stroje MQ-1 Predator. V typické bojové konfiguraci je letoun vyzbrojen čtyřmi střelami vzduch-země a dvěma laserem naváděnými pumami. Patří mezi bezpilotní stroje s dlouhou výdrží.
Primárně jsou tyto letouny určeny k ničení mobilních pozemních cílů, ale díky celému spektru moderních senzorů a komunikačních nástrojů jsou využívány i k průzkumu a sběru zpravodajských dat.
Ve vzduchu je schopný vytrvat s výzbrojí až 14 hodin, jako průzkumný dron pak dvojnásobnou dobu.
Američané s těmito stroji například podnikali údery na pozice takzvaného Islámského státu v Iráku a Sýrii. Stroje ale využívá i NASA při monitorování lesních požárů či kosmodromů.
Letoun vyrábí americký General Atomics. Poprvé vzlétl v roce 2001, ve službě amerického letectva je od roku 2007 a ve výzbroji mají stroje také Francie, Británie, Itálie, Nizozemsko nebo Španělsko.