natoaktual.cz

Česko dostane své letouny F-35 včas, program běží, ujišťuje americký výrobce

2. prosince 2024  11:24
Problémy se zaváděním nejnovějšího technologického modernizačního balíčku v letounech F-35 podle amerického výrobce nijak neovlivní dodávky strojů pro Českou republiku. Prvních šest kusů mají čeští letci dostat v 2029. Harmonogram běží podle plánu, ujišťuje Lockheed Martin s tím, že naopak od příštího roku bude roční produkci letounů páté generace navyšovat.  

Letouny JAS-39 Gripen českých vzdušných sil a americký stroj F-35 během Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

„Harmonogram dodávek pro Českou republiku jde i nadále podle plánu. Počínaje rokem 2025 bude Lockheed Martin dodávat více strojů, než je naše výrobní tempo 156 kusů ročně. Konkrétní harmonogram dodávek pro jednotlivé roky bude zveřejněn později,“ uvedl americký výrobce na dotaz natoaktual.cz zda potíže se zaváděním modernizačního balíčku známého jako TR-3 (Technology Refresh 3) nemůže zpozdit plánované dodávky letounů F-35 pro nové zákazníky včetně Česka.

Rumunsko je dvacátou zemí, která objednala nejmodernější letouny F-35

Česká republika si objednala 24 letounů F-35A jako v pořadí osmnáctá země. Prvních šest strojů má obdržet v roce 2029. Letos si stroje páté generace objednalo také Řecko (24 letounů) a před pár týdny rovněž Rumunsko (32).

V posledních měsících ovšem výrobce čelil potížím s zaváděním modernizačního balíčku do nově vyrobených letounů. Americké letectvo kvůli tomu loni nepřevzalo všechny vyrobené letouny podle plánu.

Tento upgrade je přitom klíčový pro zásadní vylepšení schopností letounu a také rozšíření palety zbraní, které bude moci nést. Jde vlastně o takový mezistupeň před připravovanou modernizací s označením „Block 4“, tedy budoucí nejnovější verzí letounu F-35, kterou mají dostat i čeští letci.

Uživatelé letounů F-35

Lockheed Martin potíže a zpoždění přiznal a několik měsíců na jejich odstranění intenzivně pracoval. „V současné době již probíhají letové zkoušky více než 95 % schopností TR-3 a počítáme s tím, že v roce 2025 dodáme zákazníkovi plnou bojovou způsobilost TR-3, která zahrnuje certifikaci spolehlivosti všech bojových systémů a zbraní,“ uvedl výrobce v oficiálním vyjádření pro natoaktual.cz.

Aby výrobce dohnal „ztracený čas“, investoval navíc přes 350 milionů dolarů do inženýrských vývojových schopností pro testování integrace systémů. To má podpořit budoucí aktualizace softwaru související se zavedením TR-3 a dalšími modernizacemi.

Co se za „Technology Refresh 3“ vlastně skrývá? Jednoduše řešeno každý letoun dostává vlastně „nový mozek“. Tedy nový centrální počítačový systém, hardware i software, který řídí všechny aspekty letounu. Zpracovává data z radaru, optoelektronického sledovacího systému, ovládá pilotní rozhraní a avioniku, zbraně, elektronický boj i motor.

Stejně jako všechny počítače světa i ten v letounu F-35 rychle stárne a omezuje možnosti, jak do letounu přidávat další nové a nové a výpočetně stále náročnější funkce. Ten současný počítačový systém v již vyrobených letounech pochází z roku 2010.

Upgrade TR-3 je tak v podstatě zásadní modernizace počítačového hardwaru a softwaru v letadle. Podle údajů výrobce má 16krát vyšší výpočetní výkon, 4,5krát větší operační paměť a také paměťové úložiště, které zaznamená až 20krát více dat. Hardwarové a softwarové vylepšení se týká také panoramatického dotykového displeje v kokpitu stroje (Panoramic Cockpit Display – Electronics Unit), který pilotovi zobrazuje klíčová data a ovládací prvky. Nový systém pro displej má 8krát výkonnější procesor a 12krát vyšší paměť.

Jeden jim všem vládne. Úder na Írán potvrdil technologickou nadvládu F-35

České ministerstvo obrany jakékoliv zpoždění projektu opakovaně odmítlo. Naopak. K prvním šesti letounům v roce 2029 má armáda pak o rok později převzít dokonce další dva letouny dříve, což by mělo urychlit plánovaný výcvik českých pilotů a technického personálu přímo v USA.

„Jsme ve spojení jak s výrobcem tak se společnou programovou kanceláří (JPO - Joint Program Office), která sdružuje všechny současné i budoucí uživatele letounu a projekt neustále kontroluje, a všechno běží podle plánu. Neočekáváme žádné zdržení. Od Američanů ani z naší strany,“ odmítl spekulace Petr Hromek, šéf projektového týmu pro zavedení letounů F-35. Upozornil, že zmíněná technologická aktualizace TR-3 je v současné době součástí všech dodávaných letounů.

První stroje s modernizačním balíčkem tak před časem už dostala Belgie. Podobně má první dva stroje Polsko a ve výrobě je od října také první stroj pro finské vzdušné síly. Zatím tedy přední části trupu. Severská země si objednala celkem 64 letounů. Prvních 8 strojů mají být dokončeno v texaském závodě ve Fort Worth na podzim roku 2025 a ve stejnou dobu má v USA také začít výcvik finských letců. O rok později pak mají první stroje přistát přímo na základně ve finském Rovaniemi.

„Program F-35 celkově pokročil podle plánu. Nevidím před námi žádné velké překážky,“ konstatoval velitel finských vzdušných sil Juha-Pekka Keränen. Vzhledem ke stárnoucí flotile letounů F/A-18 Hornet se finské letectvo podle něj spoléhá, že nové letouny přijdou včas.

Americký výrobce letounů F-35 podepsal smlouvy s dalšími českými subjekty

„Naše přechodné období od Hornetu k F-35 je extrémně těsné a nemůžeme si dovolit uklouznout. Harmonogram je pěkně nabitý a ambiciózní,“ uvedl s tím, že už v roce 2028 chce mít podle plánu Finsko základnu v Rovaniemi s plně bojeschopnými letouny F-35.

Česká republika za 24 letounů F-35 a vybudování potřebné infrastruktury zaplatí 150 miliard korun. Celkové náklady na pořízení a provoz stíhaček až do konce jejich životnosti v roce 2069 odhaduje ministerstvo obrany na 322 miliard korun.

Lubomír Světnička IC NATO natoaktual.cz
zpět na článek