natoaktual.cz

Hledáme stážisty

Máte zájem o stáž v v Informačním
centru o NATO? Ozvěte se nám!

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Vstupenky bez COVIDu na Dnech NATO zafungovaly. Čekání nepřesáhlo 20 minut

    6. října 2021  17:03
    Letošní Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR byly součástí pilotního projektu pro současnou validaci vstupenky a covidového certifikátu. Největší hromadná akce od zavedení koronavirových opatření s sebou pro organizátory přinesla dříve netušené situace.  

    Americký obr C-5M Super Galaxy na Dnech NATO v Ostravě (13. září 2022) | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

    „Prokázalo se, že i v dnešní složité době je organizace hromadných akcí možná, technické prostředky na to existují a kromě všech zapojených subjektů bych chtěl poděkovat i všem návštěvníkům, kteří využili možnost validace vstupenky a certifikátu a kteří spolu s námi ukázali cestu zas o krok dál do normálního života,“ uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, které akci každoročně organizuje.

    Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR byly největší hromadnou akcí uspořádanou od zavedení koronavirových opatření.

    O víkendu 18. a 19. září se v areálu na Letišti Leoše Janáčka Ostrava sešlo 60 000 návštěvníků, všichni se museli kromě vstupenek prokázat takzvanou covidovou kompetencí. Čekací doba přitom nepřesáhla 20 minut.

    V sobotu, první den akce, areál navštívilo na 33 000 lidí, kteří se na branách zdrželi maximálně 20 minut. V neděli pak již bylo 27 000 lidí odbaveno téměř bez čekání.

    „Napouštění“ areálu letiště výrazně urychlila takzvaná validace covidových certifikátů, kdy díky pilotnímu projektu Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) a společnosti Ticketportal bylo možné předem spárovat vstupenku s certifikátem o očkování, prodělání nemoci či negativním testu.

    Validace pak umožnila návštěvníkům se prokázat pouze jedním dokladem a jejich odbavení pak na vstupu nepřesáhlo 4 vteřiny.

    V sobotu tuto možnost využilo 40 % návštěvníků, pro neděli pak 30 % a z nich se přitom 63 % prokázalo očkováním, 34 % testem a zbytek prodělanou nemocí.

    Diváci bez validace čekali déle

    S větším zdržením naopak museli počítat lidé, kteří své vstupenky dopředu nespojili s platným certifikátem a prokazovali se potvrzeními bez QR kódů, jež bylo nutné ověřit.

    Ti pak způsobovali zdržení i ostatním. Kvůli klimatickým podmínkám přitom výrazná většina návštěvníků zvolila dopravu do areálu autem či vlakem a následně směřovala pouze na jednu ze tří bran do areálu. Na ostatních dvou branách byli i tak vstupující odbavováni bez jakéhokoli zdržení.

    „Rozsah toho, čím se lidé prokazovali, byl opravdu enormní. Ukázalo se tak, že jednak občané netuší, jak vypadá správné potvrzení či certifikát, a jednak to, že ani na národní úrovni neexistuje jednotná podoba covidových potvrzení vydávaných testovacími místy. To komplikovalo a prodlužovalo kontroly u vstupu,“ konstatoval Michal Hanák z Ticketportalu.

    Jak dodal, strojové čtení kódu je přitom pro rychlé odbavení takového množství lidí zásadní a kdo byl zvalidován, měl certifikát s QR kódem nebo potvrzení v aplikaci Tečka, ten byl vpuštěn bez výrazného zdržení. „V současné situaci tak pro nás byla klíčová podpora týmu Chytré karantény,“ uvedl.

    Za oba dny tento tým na takzvaných SOS pointech u všech vstupů do areálu provedl odhadem 3 000 operací, kdy pomáhal návštěvníkům se získáním správného certifikátu či ověřoval platnost donesených potvrzení. Zhruba 600 lidí pak nebylo kvůli chybějícímu potvrzení do areálu vůbec vpuštěno.

    Lidé zkoušeli vstup i s padělky

    Zástupci Integrovaného centrálního řídícího týmu Chytré karantény upozornili na skutečnost, že i přesto, že návštěvníci byli informováni o podmínkách nutných pro vstup, pokoušeli se na akci dostat bez potřebných dokladů.

    „Někteří se snažili prokázat služebními průkazy, čestnými prohlášeními, padělky a setkali jsme se i s případy, kdy se domnívali, že se navzdory zveřejněným podmínkám nic kontrolovat nebude, jako na jiných akcích,“ uvedli.

    Interpolovaný graf čekací doby návštěvníků pro vstup na Dny NATO v Ostravě podle dat pořadatelské služby Čechymen

    Naopak příjemným překvapením byla podle týmu digitální gramotnost starší populace, která byla na rozdíl od dvacátníků a třicátníků výrazně více vybavena aplikací Tečka a měla větší povědomí o opatřeních a pravidlech prokazování se obecně.

    Evropské certifikáty s QR kódem pak byly zásadní pro vpuštění návštěvníků ze zahraničí, kteří na Dnech NATO tvoří okolo 10 % a u nichž nebylo možné ověřit pravost a platnost jiných národních potvrzení o negativním testu.

    Bezinfekčnost podle platných pravidel přitom museli prokázat rovněž všichni hosté akce, účastníci, partneři, dodavatelé i organizátoři.

    „Zavádění vstupenek na 21. ročníku akce, byla pro nás velká zkušenost a jsme rádi, že nám v tom byla partnerem společnost Ticketportal, která byla naším exkluzivním distributorem,“ řekl Pavlačík.

    „Rozhodně bychom bez jeho podpory stejně jako bez podpory týmu Chytré karantény, pracovníků hygienických stanic, ministerstva zdravotnictví a bezpečnostní služby Čechymen nezvládli takové množství lidí za dodržení standardních podmínek do areálu vpustit,“ dodal.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media