V dílnách panuje činorodý ruch na opravách několika starších tanků a bojových vozidel pěchoty BVP-2. Za pár měsíců to zde ale bude vypadat úplně jinak. U vstupu už přibyl nový štít s příznačným vzkazem: „Home of Czech CV90“ (Domov českých CV90).
Podnik VOP CZ je totiž hlavním strategickým partnerem švédského výrobce nových obrněnců BAE Systems/Hägglunds pro zakázku na 246 bojových vozidel pěchoty CV90 pro českou armádu za 59,7 miliardy korun. Právě tady se budou vyrábět korby a probíhat finální montáž a kompletace obrněnců a jejich testování.
„Celý podnik teď vlastně žije projektem CV90 a děláme vše, abychom byli stoprocentně připravení,“ konstatoval technický ředitel podniku Lukáš Drábek.
A zatímco v dalekém švédském Örnsköldsviku pracují na prvním obrněnci pro sériovou výrobu a pokračuje postupný transfer technologií do Česka, kdy experti z obou zemí pendlují na obě strany přes Balt, tady se chystají masivní investice do infrastruktury a vybavení podniku.
Vše musí být připraveno do března příštího roku, kdy má ostrá produkce pro českou armádu odstartovat. A první – prakticky doma vyrobený – obrněnec pak má vyjet ze zdejších dílen v září 2026. „Kvůli tomu budeme v příštích měsících investovat do infrastruktury podniku zhruba 80 milionů korun,“ podotkl Drábek.
Největší investice se bude týkat rekonstrukce výrobních hal a vybudování úplně nové pro skladování už hotových vozidel. Do té se musí vejít naráz asi dvacítka nových „bévépéček“ před tím, než si je převezme armáda. Hala pro expedici bude mít určitý stupeň zabezpečení včetně kamerových systémů a řízeného vstupu, ale a také automaticky hlídaný odtah vzduchu a vlhkosti.
EXKLUZIVNĚ: Věž pro české obrněnce je připravená. Po střelbách přijde na řadu šasi |
Starou hlavní výrobní halu čeká důkladná rekonstrukce, včetně nových podlah, jeřábů, regálových systémů pro díly a příprava pro samotnou montážní linku. Hala dostane nová vrata se speciálními boxy, kde se na výjezdu budou vozidla finálně testovat.
Nově vzniknou také sklady všech provozních kapalin, dílů a také vysoce zabezpečený sklad některých utajovaných komponentů pro obrněnce.
A pro testování hotových strojů podnik už začal s rekonstrukcí venkovního polygonu. „Každé vozidlo, které vyrobíme, musí odjezdit 10 až 15 kilometrů, abychom odzkoušeli veškeré funkce a odhalili případné závady před doručením finálnímu zákazníkovi,“ podotkl Drábek.
Dvě části polygonu, které jsou vybudované z betonových panelů a z kostek, podnik propojí a vytvoří zhruba dvoukilometrový okruh. Teď se musí na každé z drah řidič na konci vždy otočit a jet zpátky. Rekonstruovaný polygon ale bude mít přesně určené sklony, nerovnosti či poloměry zatáčení. Úpravy vyjdou podle Drábka na 1,5 milionu korun.
„Je to částečná výměna některých povrchů, modelace terénu a příprava takzvaného kopce pro testování brzd,“ popsal. Všechny nově budované a rekonstruované zařízení ovšem podnik využije pro následný servis obrněnců.
Hlavní investiční projekty chce mít podnik hotové do konce letošního roku.
První várku zbrusu nových bojových vozidel pěchoty mají čeští vojáci dostat v listopadu 2026. Do roku 2030 by pak armáda měla mít všech 246 objednaných vozidel za 59,7 miliardy korun.
Stěžejní část výroby se přesune přímo do Česka, kde se bude vyrábět přes 200 nových obrněnců. Z celkové zakázky má český obranný průmysl získat alespoň čtyřicet procent.
Švédský výrobce už kvůli tomu má v Česku pětici klíčových partnerů. Jsou jimi právě VOP CZ, dále pak Excalibur Army, Meopta, Ray Service a VR Group, která je součástí LOM Praha. Tento podnik stejně jako VOP CZ spadá pod ministerstvo obrany. Do výroby se mají zapojit ještě asi tři desítky dalších českých firem.
V Česku se budou vyrábět podvozky a zbraňové věže vozidel, české firmy budou kompletně zajišťovat také servis CV90. Korby a věže mají mít na starosti VOP CZ a Excalibur Army, Meopta dodá optické přístroje, Ray Service kabeláže a VR Group simulátory.
Nákup pásových obrněnců CV90 je strategickým projektem modernizace české armády a to i z pohledu budoucí soběstačnosti. Česká republika totiž s novými obrněnci získá velmi cennou licenci nejen na jejich opravy, ale také výrobu. V případě potřeby, ať už kvůli ohrožení nebo při ztrátách v možných konfliktech, tak může pro vlastní armádu vyrábět nové a nové kusy a vyvíjet další varianty.
Ostatně na těch se nezávisle na připravované výrobě už v Šenově intenzivně pracuje. Čeští specialisté vyvíjejí současně dvě verze CV90 – ambulantní a dělostřeleckou pozorovatelnu.
Podnik zaměstnává zhruba 500 lidí a dalších až 200 chce postupně nabrat. A to nejen kvůli CV90, ale i dalším zakázkám, které se rýsují. Společnost intenzivně hledá celé spektrum profesí. Od konstruktérů, přes svářeče a technology až po obchodníky nebo nákupčí.
Těžká brigáda slaví 30 let. Vyjela na letitých strojích a vyhlíží kompletní přezbrojení |
Státní VOP CZ patří pod ministerstvo obrany. Vznik jako vojenský opravárenský podnik už v roce 1946 a má bohatou historii spojenou s opravami především sovětské techniky. Hlavním úkolem je zajišťovat servis a bojeschopnou pozemní techniku pro českou armádu, ale má i civilní výrobu.
Loni se po delší době dostalo hospodaření podniku do kladných čísel se ziskem necelých 30,5 milionů korun před zdaněním. Rok předtím měl podnik ještě ztrátu 55,8 milionu. Ministryně obrany Jana Černochová loni od září jmenovala nového ředitele Vlastimila Navrátila, který měl jako jeden z hlavních úkolů finanční a personální stabilizaci podniku. Podnik loni úspěšně dokončil zakázku na více než dvě desítky kusů speciálních cisteren pro vzdušné síly. Teď ale hraje prim příprava na nové obrněnce.