Flotila je kompletní. Armáda dostala šestý transportní letoun CASA

Vydáno 28.07.2021
Na vojenském letišti v pražských Kbelích v podvečer přistál druhý z nově objednaných transportních letounů CASA. Armáda tak má k dispozici flotilu šesti těchto strojů. Za dva nové stroje v nejmodernější verzi zaplatila obrana zhruba 2,3 miliardy korun. Původní čtyři letouny ale nechává vylepšit.  

Armáda převzala ve španělské Seville nový letoun CASA. (7. května 2021) | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Letouny C295 CASA používá česká armáda už přes deset let. Dosud měli vojáci k dispozici čtyři tyto stroje.

Kvůli vyřazení zastaralých letounů Jak-40 nedávno ministerstvo obrany pořídilo další dva stroje. První z nich převzala armáda letos v květnu, druhý ze zbrusu nových strojů přistál ve Kbelích ve středu. Původně měl letoun přiletět ze španělské Sevilly před patnáctou hodinou. Nakonec ale dosedl na dráhu až přibližně o čtyři hodiny později.

Nešlo však o závadu. „Kvůli předpokládanému špatnému počasí letci přistáli v Madridu, aby z preventivních důvodů dočerpali palivo,“ uvedla Magdalena Dvořáková z Generálního štábu AČR.

Předání strojů trvalo týden. Během něj čeští zástupci zkontrolovali dokumentaci, certifikáty nebo manuály. Detailní prohlídkou prošly také všechny části letounu, systémy a vnitřní vybavení. Kontrolu funkčnosti letounu pak stvrdil přebírací let.

C295 CASA

Dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun pro krátké a střední vzdálenosti pro přepravu osob a materiálu. Česká armáda převzala od výrobce čtyři letouny v roce 2010. 

Kapacita je 66 osob nebo 46 výsadkářů s plnou výzbrojí. Letoun je možné rychle upravit pro evakuaci zraněných a nemocných na 24 nosítkách s odborným lékařským doprovodem nebo vybavit jednotkou intenzivní péče.

  • Délka: 24,5 m
  • Rozpětí: 25,81 m
  • Výška: 8,66 m
  • Max.rychlost: 576 km/h
  • Max. vzlet. hmotnost: 23,2 t
  • Ces. rychlost: 480 km/h
  • Dolet: 5 630 km
  • Prak. dostup: 9 150 m
  • Posádka: 2 osoby
  • Užit. zatížení: 9,2 t

Zdroj: Armáda ČR

„Kromě zajištění misí doma i v zahraničí jde o navýšení transportních kapacit i ohledem na nově budovaný 43. výsadkový pluk, pro který je letoun CASA základní platformou,” uvedl už dříve velitel vzdušných sil Petr Mikulenka.

Nejmodernější verze stroje CASA s označením C295MW má v porovnání s předchozí zvýšený výkon, vylepšené motory a letoun je proti předchozím strojům vybaven také takzvanými „winglety“.

Jde o malé pomocné plochy na konci křídel, které zlepšují ovladatelnost stroje, pomáhají usměrňovat vzdušné víry, snižovat odpor během letu a tudíž i snižovat spotřebu paliva a zvyšovat dolet.

Podle pilotů mají nové letouny modernější vybavení a trochu jiné ovládání některých systémů. Zaškolení však zkušeným letcům zabere jen pár dní.

Za dva nové transportní stroje zaplatí ministerstvo obrany 2,3 miliardy korun s DPH. S jejich nákupem původně obrana počítala až v roce 2023 a vyjít měly až na 3 miliardy korun.

Španělský výrobce ale v roce 2019 Česku nabídl dva už prakticky vyrobené letouny za výrazně výhodnějších podmínek s tím, že je potřeba jednat rychle.

Obrana na nabídku koupit předpřipravená letadla kývla a ušetřila zhruba půl miliardy. Součástí kontraktu je i pořízení operačního vybavení, náhradních dílů nebo pozemního vybavení.

Ve španělské Seville, kde armáda v dílnách výrobce Airbusu nové letouny převzala, se budou postupně za zhruba 360 milionů korun modernizovat i čtyři dosavadní letouny CASA, které armáda vlastní. Jeden z nich už tam je a na konci příštího roku má být flotila všech šesti letounů ve stejné avionické a přístrojové konfiguraci.

Za předchozí čtyři letouny ale s celou řadou nadstandardní výbavy přitom obrana zaplatila zhruba 3,5 miliardy korun.

České letectvo podle expertů od roku 2010 získalo asi nejlépe vybavené letouny tohoto typu ze všech tehdejších uživatelů. Sousední Polsko například stroje CASA pořizovalo za nižší cenu, ale pouze s minimální nezbytnou výbavou.

I přes počáteční technické potíže při zavádění do služby letouny CASA dosud nalétaly přes 15 tisíc letových hodin a přepravily přes 65 tisíc osob. Plní nejrůznější taktické úkoly, od výcviku přes dopravu materiálu i vojáků, ale podílejí se také na přepravě ústavních činitelů.

Jeden ze strojů je dlouhodobě od roku 2013 nasazen v pozorovatelské misi MFO na Sinajském poloostrově. Stroj českých vzdušných sil tam přitom zajišťuje klíčové přepravní kapacity mise mezi jednotlivými základnami, ale také slouží pro pozorovací lety.

Nově uvažuje obrana o vyslání letounu CASA do protiteroristické mise v africkém Mali.

inc natoaktual.cz