Snímek zbrusu nového stroje s dočasnou registrací EC-297 v „českých barvách“ zveřejnil koncem týdne specializovaný magazín Scramble.
Jde o první ze dvou nových letounů pro českou armádu, které ministerstvo obrany objednalo v prosinci 2019. Letoun by podle serveru měl mít později sériové označení 0481.
Na snímku ze Španělska, kde se stroje vyrábí, lze zřetelně vidět, že jde o novou modifikaci stroje CASA s označením C295MW, která má zvýšený výkon, vylepšené motory a je proti předchozím strojů vybavena takzvanými „winglety“.
Jde o malé pomocné plochy na konci křídel, které zlepšují ovladatelnost stroje, pomáhají usměrňovat vzdušné víry, snižovat odpor během letu a tudíž i snižovat spotřebu paliva a zvyšovat dolet.
Za dva nové transportní stroje CASA zaplatí ministerstvo obrany 1,94 miliardy korun bez DPH. Vzdušné síly tak rozšíří flotilu čtyř těchto letounů na šest. Dalších 360 milionů korun má stát modernizace přístrojů a avioniky těch současných.
První z nových strojů měl výrobce Airbus Defence and Space přitom dodat podle smlouvy už loni. Kvůli dopadům koronakrize na Španělsko a výpadky v subdodavatelském řetězci se však dodávka zpozdila. Druhý stroj měla armáda dostat v průběhu letošního roku.
Obrana s nákupem dalších letounů původně počítala až kolem roku 2022. Španělský výrobce ale v roce 2019 Česku nabídl dva už prakticky vyrobené letouny za výrazně výhodnějších podmínek s tím, že je „ale potřeba jednat rychle“.
Díky rychlejším vyjednáváním a uzavření smlouvy už v prosinci 2019 se podařilo nakonec cenu snížit o 500 milionů, když původně ministerstvo počítalo s částkou až 2,29 miliardy korun bez DPH. Součástí kontraktu je i pořízení operačního vybavení, náhradních dílů nebo pozemního vybavení.
CASA C295MDvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun pro krátké a střední vzdálenosti pro přepravu osob a materiálu. Česká armáda převzala od výrobce čtyři letouny v roce 2010. Kapacita je 66 osob nebo 46 výsadkářů s plnou výzbrojí. Letoun je možné rychle upravit pro evakuaci zraněných a nemocných na 24 nosítkách s odborným lékařským doprovodem nebo vybavit jednotkou intenzivní péče.
|
Za předchozí čtyři letouny ale s celou řadou nadstandardní výbavy obrana zaplatila zhruba 3,5 miliardy korun. České letectvo podle expertů od roku 2010 získalo asi nejlépe vybavené letouny tohoto typu ze všech tehdejších uživatelů. Sousední Polsko například stroje CASA pořizovalo za nižší cenu, ale pouze s minimální nezbytnou výbavou.
O nákupu transportních letounů CASA rozhodla druhá vláda Mirka Topolánka (ODS) v dubnu 2009, když už byla v demisi. Okolnostmi nákupu se až do loňského podzimu kvůli údajnému předražení zakázky zabýval soud.
Ten nakonec zprostil tehdejší ministryni obrany Vlastu Parkanovou (KDU-ČSL, TOP 09) i jejího někdejšího podřízeného Jiřího Staňka obžaloby. Dvojice od počátku vinu odmítala.
I přes počáteční technické potíže při zavádění do služby letouny CASA dosud nalétaly přes 15 tisíc letových hodin a přepravily přes 65 tisíc osob. Plní nejrůznější taktické úkoly, od výcviku, přes dopravu materiálu i vojáků, ale podílejí se také na přepravě ústavních činitelů.
Jeden ze strojů je dlouhodobě od roku 2013 nasazen v misi MFO na Sinajském poloostrově. Stroj českých vzdušných sil tam přitom zajišťuje klíčové přepravní kapacity mise mezi jednotlivými základnami, ale také slouží pro pozorovací lety.
Shodou okolností armáda před týdnem vystřídala na Sinaji letecký tým. „Během čtyřměsíčního nasazení vojáci zajistili celkem 96 letů, ve vzduchu strávili více než 160 hodin, přepravili 944 pasažérů a desítky tun materiálu,“ zhodnotil velitel českých vojáků na Sinaji Michal Vaverka.