Pandemie zdrží obří zakázku. Vojáci odložili testování „bévépéček“

Vydáno 03.11.2020
Kvůli nouzovému stavu a aktuální situaci se šířením koronaviru armáda odložila plánované důkladné testování nových bojových vozidel pěchoty (BVP) od tří výrobců, kteří se ucházejí o největší zbrojní zakázku za 53 miliard korun. Testy měly začít už minulý pátek a trvat celý měsíc. Vojáci chtěli prověřit, zda nabízené obrněnce splňují parametry, které požadují.  

Zteč mechanizované čety české armády | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

„Z důvodu nouzového stavu a aktuální epidemické situace je Ministerstvo obrany nuceno odložit plánované testování bojových vozidel pěchoty tří výrobců, kteří se ucházejí o jejich dodání Armádě České republiky,“ potvrdil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek s tím, že výrobci byli o odložení testů v předstihu informováni.

Takzvané zkoušky funkčních vzorků obrněnců se měly uskutečnit od 29. října do 6. prosince hned na několika místech. Ve Vyškově, Přáslavicích a zejména v přilehlých vojenských prostorech Březina a Libavá.

„Současná situace ovlivňuje nejen projekt BVP. Nemožnost realizace osobních jednání může vést ke komplikacím či zpoždění i u jiných zakázek,“ upozornil Pejšek.

Vojáci při zkouškách chtěli otestovat, zda nabízené obrněnce splňují všechny parametry, které požadují.

Ministerstvo přitom počítalo, že by vítěz tendru mohl být znám do konce letošního roku. Už teď je ale zřejmé, že pandemie covid-19 výběr posune o několik dalších měsíců. „Vzhledem k pandemii bychom rádi vybrali vítěze a podepsali smlouvu do poloviny příštího roku,“ konstatoval Pejšek.

Náhrada za BVP-2

Pořízení nových obrněnců ministerstvo i armáda považují za strategický nákup.

Vozidly má být přezbrojena 7. mechanizovaná brigáda z Hranic, která dosud používá zastaralé obrněnce BVP-2 sovětské koncepce. Slouží už přes třicet let.

K vybudování moderní brigády těžkého typu se Česká republika zavázala svým spojencům v NATO do konce roku 2026.

Do testů měli dodat zcela funkční stroje všichni tři výrobci, kteří o zakázku na dodávky 210 pásových obrněnců za 53 miliard korun usilují. Tedy britsko-švédský BAE Systems/Hägglunds AB s vozidlem CV90, americký General Dynamics s obrněncem Ascod a německý koncern Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx.

Vojáci chtěli prověřit jízdu, průchodnost terénem a v plánu byly i ostré střelby z kanonu a kulometu. Náročný zátěžový test měl především odhalit, zda nabízené stroje splňují 16 nepřekročitelných parametrů, které armáda na budoucí nové obrněnce má.

Výsledky ověřovacích zkoušek se měly promítnout do konečného hodnocení nabídek, z nichž ministerstvo stanoví pořadí od nejlepší po nejhorší a určí vítěze. Doposud obrana nejprve vybrala vítěze z uchazečů, a pak teprve důkladně už jen techniku vítěze otestovala a zkoušela.

Kromě technických parametrů má rozhodovat i způsob, jakým nakonec Česko za nové stroje zaplatí. Kvůli zmírnění ekonomických následků pandemie koronaviru totiž na jaře ministerstvo obeslalo výrobce, že chce dodávky vozidel rozložit do delšího časového období, než původně plánovalo a s tím i platby za ně.

Dodávky a platby měly podle původního předpokladu skončit v roce 2026. Nově by ale armáda měla přebírat vozidla až do roku 2027 a ministerstvo za ně platit až do roku 2028.

Kromě technických a finančních podmínek pak má být při výběru vítěze klíčový vliv také výše zapojení českého obranného průmyslu do zakázky. Ministerstvo žádá, aby vítěz vrátil minimálně 40 procent z ceny zakázky zpět českým subdodavatelům.

16 nepřekročitelných požadavků:

1. 210 pásových obrněnců

Počet vychází z dlouhodobé koncepce rozvoje armády (Koncepce výstavby Armády ČR – KVAČR 2025) a ze závazků k Alianci na nasazení takzvané „těžké brigády“. Prakticky se jedná o vyzbrojení tří mechanizovaných praporů, tankového praporu, jednotek bojové podpory a jednotek bojového zabezpečení, dále pak výcvikové jednotky. Tato „těžká brigáda“ bude na bázi 7. mechanizované brigády, kde každý mechanizovaný prapor bude vyzbrojen 56 vozidly v 7 modifikacích.

2. 29 pojízdných dílen

Je nezbytné zajistit dostatečnou údržbu. Dílenská vozidla na platformě 8x8 jsou určena k jednotkám v akci i do týlu. Pro bojové jednotky chce armáda 21 dílen, pro jednotky bojové podpory jednu, pro jednotky bojového zabezpečení šest a jednu pro výcvik.

3. Integrace informačních a zbraňových systémů

Nová vozidla mají být napojena do systémů české armády a NATO kvůli operacím na budoucím válčišti. Digitalizace bojiště s odpovídajícím stupněm utajení je v budoucích vojenských operacích nezbytná a síťově propojené zbraňové platformy umožňují efektivnější bojovou činnost.

4. Balistická ochrana na úrovní minimálně K5

Vojáci mají mít nejvyšší možný stupeň ochrany, což současná pásová bojová vozidla pěchoty zdaleka nesplňují. Úroveň K5 je jednou ze dvou nejvyšších možných ochran dostupných na trhu.

5. Věž s osádkou

Maďarsko vybralo nové pásové obrněnce. Koupí 218 vozidel Lynx

Ze zkušeností české armády vyplývá, že vojáci v takovém typu vozidla musí mít výborný přehled v zastavěném prostoru. Bez rychlé a přesné orientace se v boji v první linii s přímým kontaktem s nepřítelem neobejdou. Musí snadno a rychle identifikovat cíl a mít vizuální kontakt se sesednutým výsadkem. Výhodou tohoto typu věže je její jednoduchá konstrukce, která výrazně snižuje pravděpodobnost závady. Když už závada nastane, lze ji odstranit z vnitřku věže, kdy jsou vojáci po celou dobu chráněni. Stejnou výhodou je i přebíjení. Není třeba se kvůli přebíjení stahovat z místa boje.

6. Rychlopalný automatický kanón 30 mm

Ráže kanónu souvisí se závazkem NATO na „těžkou brigádu“. Armáda už má stejný kanón na kolovém obrněnci Pandur. Moderní kanóny mohou být využity i na takzvanou programovatelnou munici, kde jde primárně o ničící účinek, který nezávisí pouze na ráži. A v případě potřeby může být v budoucnu tento kanón nahrazen výkonnějším s jinou ráží tak, aby nemusel být měněn celý věžový komplet.

7. Minimálně 11 osob

V moderním boji chce mít armáda v novém pásovém bojovém vozidle pěchoty řadu specialistů. Vychází z vlastních bojových zkušeností z celé řady zahraničních operací. Tito specialisté jsou nezbytní pro navádění letadel nebo děl, budou ovládat drony či přispívat k přehledu o stavu na bojišti. Místo ve vozidle lze ale také využít pro osmičlenný výsadek, který je schopen se po sesednutí rozvinout do dvou čtyřčlenných týmů. Takto je postavena taktika české armády.

8. Ochrana proti minám

Nové pásové obrněnce musí obstát v první linii, hájí zadání zkušený velitel

Vojáci mají mít nejvyšší stupeň ochrany. V konfliktu vysoké intenzity se počítá s bojem se stejně vyspělým protivníkem a úroveň takové ochrany je proto bezpodmínečná. Minimální ochrana proti minám má být proto na úrovních: M4a (pod pásem) a M4b (pod vozidlem) podle normy STANAG 4569. Vozidlo musí ochránit vojáky před minou vážící až deset kilogramů.

9. Ochranu před nástražnými výbušnými systémy

Z konfliktů nízké intenzity jako třeba v Afghánistánu má česká armáda zkušenosti, co nastražené výbušné systémy dovedou. Nová vozidla proto mají mít nejvyšší stupeň ochrany podle normy STANAG 4569 a předejít zraněním či úmrtím vojákům ve vozidle.

10. Protitankové řízené střely

Aby nové pásové bojové vozidlo pěchoty obstálo v bojovém konfliktu vysoké intenzity, bez raket to na dnešním bojišti nejde. Podobný raketový komplet používá armáda už u kolových obrněnců Pandur a má s nimi bojové zkušenosti. Pro pásové chce však modernější střely vyšší generace.

11. Aktivní ochrana

Pro maximální bezpečí posádky je nezbytné vybavit moderní vozidlo i aktivní ochranou. Jde o standard všech vyspělých armád. V praxi se jedná o zneškodnění nepřátelské munice ještě před zásahem samotného vozidla. Jde tedy o eliminaci tří zásahů do jednoho bodu v pásmu 360° okolo celého vozidla.

12. Vozidlo k testování

Před tím, než podepíše ministerstvo obrany smlouvu, chce si armáda důkladně vyzkoušet opravdové a reálné pásové bojové vozidlo pěchoty a ověřit, zda všechny parametry splňuje.

13. Kvalifikovaný dodavatel

Dodavatel musí mít světové renomé a být seriózní. Jenom prověřené firmy se zkušenostmi s takovými velkými obchody s vyspělými armádami budou schopny dodržet závazky.

14. Zapojení českého průmyslu

Požadavkem je, aby se české firmy zapojily do zakázky v rozsahu nejméně 40 procent z ceny akvizice. Jedná se o minimální hodnotu. Každé další procento navíc bude bráno v potaz při hodnocení nabídek.

15. Státní podnik a životní cyklus

Vojenský opravárenský podnik CZ, státní podnik ministerstva obrany, zaručí zapojení českých firem. Servis bude zajištěn okamžitě, jakmile bude potřeba. Podnik zároveň dovede vozidla i patřičně modernizovat podle budoucích požadavků armády. Má na to potřebné zaměstnance i technologie.

16. Licence

Po zkušenostech z minulosti chce mít ministerstvo obrany servis nebo modernizace vozidel plně pod svou kontrolou. Licence je součástí ceny celého kontraktu. Bude tedy i velmi dobrým nástrojem pro vyjednávání uchazečů o konečné ceně.

inc natoaktual.cz