natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Vláda dala zelenou obrněncům za 50 miliard. „Befka“ slouží přes 30 let

    17. prosince 2018  11:53
    Největší zakázka v novodobé historii české armády se rozjíždí. Puma, Lynx, Ascod nebo CV90? To jsou hlavní představitelé ve hře o 50 miliard korun na dodávky 210 pásových obrněných vozidel. Ministerstvo obrany přímo osloví čtyři výrobce.  

    Bojové vozidlo pěchoty brzdí během ukázky na Dnech NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

    Nové obrněnce by měla česká armáda postupně dostat v letech 2020 až 2025 a sloužit by měly minimálně třicet let, vyplývá z materiálu, který v pondělí předložil ministr obrany Lubomír Metnar vládě.

    „Prioritou mou i této vlády je neustále posilovat bezpečnost a obranyschopnost České republiky. To zajistí jedině dotažení důležitých vyzbrojovacích projektů a mezi ně ty dnes předkládané bezesporu patří. Pořízení nových bojových vozidel pěchoty je největší modernizační projekt v historii AČR,“ komentoval jednání Metnar.

    Podle něj bude výběr dodavatele probíhat formou vícekolové zakázky.

    Výběr obrněnců pro armádu začíná. Vítěze čeká zakázka za 50 miliard

    „Po informaci vládě bude následovat oficiální oslovení čtyř vybraných výrobců, aby předložili nabídky,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek s tím, že k podpisu smlouvy by mělo dojít příští rok v srpnu. Ministerstvo už na podzim avizovalo, že osloví ty výrobce, kteří prokázali, že dokážou splnit požadavky, které armáda na nová vozidla má.

    Budou mezi nimi pravděpodobně konsorcium PSM, tedy společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme s obrněncem Puma, švédsko-britské vozidlo CV90 od BAE Systems, ASCOD od General Dynamics European Land Systems (GDELS), která české armádě mimochodem dodala pandury, a pak také obrněnec Lynx KF31 od německého Rheinmetallu.

    Kromě základní verze obrněnců chce armáda také až šest speciálních modifikací přes velitelské, průzkumné a ženijní až po zdravotnické, dělostřelecké a vyprošťovací.

    Vyzbrojeny by měly být kanonem ráže 30 milimetrů, kulometem i protitankovým raketovým kompletem.

    Podle velitel Pozemních sil Josefa Kopeckého přinesou nová BVP (IFV - Infantry Fighting Vehicles) nové schopnosti. „Jde především o palebnou sílu, ochranu osádek, vedení bojové činnosti v noci a za snížené viditelnosti, manévrování, spojení a přenos dat. Naši vojáci od manévrových jednotek patří k nejlépe vycvičeným v NATO a po přezbrojení se stanou i jedněmi z nejlépe vybavených. Nová IFV nás posunou na novou kvalitativní úroveň, srovnatelnou s vedoucími armádami NATO,“ řekl generál.

    Náčelník generálního štábu Aleš Opata uvedl, že modernizace armády patří mezi priority. Bojové vozidlo pěchoty pak označil za klíčový projekt. „Určí moderní ráz armády na desítky let dopředu a zajistí techniku, která odpovídá 21. století. Jsme ovšem teprve na začátku dlouhého procesu, který je nutné dotáhnout do konce,“ uvedl Opata.

    Fotografie

    Obrněnec Lynx během armádních testů na Libavé
    Obrněnec Puma během armádních testů na Libavé
    Obrněnec CV90 s osádkovou věží během armádních testů na Libavé
    Obrněnec ASCOD během armádních testů na Libavé

    Všichni čtyři výrobci v posledních měsících potvrdili, že budou o zakázku usilovat a nabídnout chtějí nejmodernější verze svých produktů. „BAE Systems nabídne vozidlo CV90 MkIV švédské výroby, které splňuje všechny požadavky nejen české armády a armád NATO, ale je také bojem prověřeným a osvědčeným vozidlem pro armádu 21. století,“ uvedl zástupce BAE v Česku Zdeněk Soudný.

    Nová generace CV90 má především implementován takzvaný systém „iFighting“, který společnost BAE Systems vyvíjí jako inteligentní řešení a podporu na moderním bojišti. Jde o komplexní podporu posádky vozidla s výrazným vylepšením situačního vidění a pomocí při rozhodování.

    Konsorcium PSM se chce o zakázku ucházet s vozidel Puma s označením S1. Pod nenápadným označením se ukrývá celý balíček vylepšení, která výrobce do vozidla zapracoval po tříletých zkušenostech z provozu v německé armádě.

    Tím hlavním je asi integrace protitankových řízených střel do palebného systému v podobě dvou střel Spike-LR (mají je ve výzbroji i české kolové obrněnce pandur), které jsou schopny probít pancíř o síle 700 mm a mohou být použity na vzdálenost od 200 do 4 000 metrů i v takzvaném módu „vystřel a zapomeň“.

    Americký GDELS nabízí novou generaci obrněnce ASCOD 2. K dispozici je vozidlo ve dvou váhových kategoriích – lehčí variantu představuje ASCOD 35, těžší ASCOD 42.

    Specialitou je oddělená podlaha prostoru pro výsadek ode dna korby. Řešení lépe chrání posádku před účinky výbuchů min než sendvičová konstrukce podlahy. Pěší výsadek nemusí mít při jízdě nohy na speciálních lištách. Konstrukce podlahy také utlumí výbuch natolik, že nehrozí zranění od výstroje ležící na podlaze.

    Rheinmetall má pak v nabídce dva obrněnce. Lehčí KF31, který byl poprvé představen v roce 2016, váží 38 tun a je určen pro tříčlennou posádku a šestičlenný výsadek. Těžší KF41 nabízí místo až pro osmičlenný výsadek.

    Stará „befka“ slouží přes 30 let

    Nová bojová vozidla mají nahradit zastarávající a dosluhující stroje BVP-2, kterých slouží v armádě – především u 7. mechanizované brigády – ještě 120. Vyřazení starých BVP je součástí koncepce rozvoje armády. Celkově jich u různých útvarů v zemi slouží až 400 kusů. Většina je z let 1982 až 1984, má slabou balistickou ochranu, slabou výzbroj i komunikační a přenosové systémy.

    Někdejší Československá lidová armáda, konkrétně 3. motostřelecký pluk v Lounech, dostala první vozidla ještě sovětské výroby v roce 1983. Až v roce 1987 se vozidla vyráběla přímo v Československu v rámci licence. V Podpolianských strojírnách národního podniku Detva bylo do roku 1989 vyrobeno 344 kusů základní verze.

    Velká část BVP je ale podle vojáků ještě v relativně dobrém stavu. Až při zavádění nových obrněnců armáda ale rozhodne, co s nimi nakonec bude. „BVP-2 budou nahrazena, nikoliv vyřazena. Počítáme s nimi pro příslušníky Aktivní zálohy. Budeme dále využívat jejich palebné možnosti a manévrovat na domácím území,“ naznačil velitel Pozemních sil Josef Kopecký.

    Bojové vozidlo pěchoty BVP-2

    Bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo, které bylo v Československu do roku 1989 vyráběno licenčně podle sovětského transportéru BMP-2. Vozidlo se vyznačuje vysokou pohyblivostí a pancéřovou ochranou. Je určeno k ničení různých pancéřovaných cílů, včetně tanků a bojových vrtulníků a živé síly protivníka.

    BVP-2 české armády na Dnech NATO v Ostravě
    Obrněná vozidla české armády během cvičení Sabre Junction II v německém...
    Pásový obrněnec BVP-2

    Osádka: 3 osoby

    Výsadek: 6 osob

    Hmotnost: 14 tun

    Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW

    Max. rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h

    Výzbroj: kanon 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet PTŘS

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media