„Minulost i současnost nám jasně ukazuje, že armáda potřebuje mít schopnost přepravy osob a těžšího nákladu i na delší vzdálenosti. Evakuace z Afghánistánu či Súdánu jsou toho jasným důkazem. Jsem proto velmi ráda, že se nám podařilo pořídit našim Vzdušným silám letouny, které jsou schopny tyto úkoly plnit,“ uvedla k nákupu ministryně obrany Jana Černochová (ODS).
Její úřad v tiskové zprávě informoval, že v pátek uzavřel smlouvu s brazilskou společností Embraer na pořízení dvou středních transportních letounů Embraer C-390 Millennium.
Celková cena zakázky včetně doplňkového vybavení umožňující hašení požárů, doplňování paliva jiným letounům za letu nebo evakuaci zraněných je 11,3 miliardy korun bez DPH. První stroj by měli mít vojáci k dispozici příští rok, druhý v roce 2027 nebo 2028.
Smlouvu za českou stranu podepsal vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a za společnost Embraer obchodní ředitel Marcio Eduardo Regis Monteiro a marketingový ředitel Rubens A. de Figueiredo Mauad. „Objednávka od České republiky představuje pro společnost Embraer další významný milník, který potvrzuje vaši důvěru v naše špičkové technologie,“ podotkl Monteiro.
Česká armáda v současnosti nedisponuje letouny, které by mohly například evakuovat větší počet osob z krizových oblastí. Pořízení letounů C-390 tak významně rozšíří schopnosti českého letectva, kromě samotného transportu i třeba v případě hašení požárů. Stroje budou také disponovat systémy vlastní ochrany pro operace v nebezpečném prostředí či moduly pro operace Search and Rescue.
Kromě samotných letounů dodá společnost Embraer i komplexní výcvikový a podpůrný balík pro hladkou integraci letounů C-390. Česko se tak po Portugalsku, Maďarsku a Nizozemsku stane již čtvrtou zemí NATO, která bude disponovat těmito stroji. V Evropě si stroje ještě objednalo také Rakousko.
Po stroji střední kategorie, jejímž pomyslným etalonem je po dlouhá desetiletí legendární Hercules, armáda pokukuje už řadu let. Letouny C-390 dokážou transportovat až 26 tun nákladu, případně 80 cestujících nebo 64 plně vyzbrojených výsadkářů. Pro představu menší letouny CASA C-295M, které české vzdušné síly roky provozují, přepraví něco málo přes 9 tun nákladu nebo 66 vojáků (46 výsadkářů).
Dolet se stejně jako u jiných transportních strojů liší v závislosti na hmotnosti přepravovaného materiálu či osob. Plně naložený letoun má dolet 2 000 kilometrů, s nákladem 23 tun pak 2 720 kilometrů a s nákladem 14 tun 5 020 kilometrů. Maximální dolet pak činí 6 000 kilometrů, při použití přídavných nádrží až 8 000 kilometrů. Stroje jsou rovněž schopny operovat z nezpevněných letištních ploch.
Významným prvkem celého kontraktu je rovněž průmyslová spolupráce. Ministerstvo obrany uzavřelo počátkem října se společností Embraer dohodu o průmyslové spolupráci a celková výše programu má dosáhnout 82,3 milionů amerických dolarů (takřka 1,9 miliardy korun).
Český obranný průmysl na výrobě letounů už dlouhodobě podílí. Česká firma Aero Vodochody Aerospace vyrábí pro C-390 náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu.