„Jedná se o jasný příklad schopností českého obranného průmyslu. Dosavadní zkušenosti s vozidly Titus, které již Armáda ČR používá, jsou jednoznačně pozitivní a jedná se o zásadní krok při budování schopností v oblasti komunikačních a informačních systémů,“ řekl po podpisu smlouvy Lubor Koudelka, vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka.
Vozidla Titus jsou v české armádě zavedená – v roce 2019 jich resort pořídil 62 ve třech verzích: místo koordinace palebné podpory, kolové obrněné vozidlo spojovací a kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní.
Obrana od společnost ELDIS Pardubice tentokrát objednala za zhruba 4 miliardy korun 22 kusů vozidel v plné velitelsko-štábní verzi, další dva vozy budou v základní výbavě bez komunikačních systémů a poslouží k výcviku řidičů. Všechna nová vozidla má armáda dostat do konce roku 2027.
Armáda přebírá první obrněnce TITUS. Do maskování je oblékají ženy |
Vozidla vyrábí kopřivnická společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) patřící do holdingu Czechoslovak Group (CSG) stejně jako ELDIS Pardubice. Dodavatelem bude právě pardubická firma, protože do vozidel bude instalovat nové technologie.
Nová vozidla s označením KOVVŠ/M2 jsou oproti minulé verzi upravená a vybavená mimo jiné na základě zkušeností z války na Ukrajině. Upravovala se rovněž technická specifikace podle nových požadavků armády.
Podle ředitele sekce komunikačních a informačních systémů ministerstva obrany Petra Šnajdárka jsou v nové verzi zapracovány veškeré nové znalosti z bojiště poskytnuté spojenci v oblasti radioelektronického boje, komunikačních a navigačních systémů.
Ministerstvo obrany za jedno samotné vozidlo Titus v nové verzi zaplatí přibližně 137 milionu korun bez DPH. Nad rámec této ceny jsou ve vozidle nové technologie, které jsou vyčísleny na 38,7 milionu korun.
Obrana upozornila, že se během vyjednávání podařilo vyjednat celkovou slevu asi 170 milionů korun.
Kritici nákupu upozorňují, že obrana před lety vozidla Titus nakoupila podstatně levněji. V roce 2019 vozidla stála 80,5 milionu korun bez DPH za kus, o dva roky později byl ale uzavřen dodatek na doplnění dalších komponentů. Konečná cena jednoho vozidla tak vzrostla na 88,5 milionu korun bez DPH.
Obrana nyní vozidla pořizuje po vyjednané slevě za 139,9 milionu korun bez DPH. Důvodem vyšší ceny je nejen integrace nových technologií, ale také inflace, zvýšení ceny práce a momentální podstatně vyšší ceny vojenského materiálu o desítky až stovky procent.
Při prvním nákupu také obrana pořídila většinově ty verze vozidel, které mají mnohem méně speciálního vybavení než vozidla velitelsko-štábní.