Aero dodá celou letku nových cvičných letounů L-39NG do Vietnamu

Vydáno 15.02.2021
Český výrobce Aero Vodochody dodá 12 nových cvičných letounů L-39NG do Vietnamu. Zakázku v hodnotě několika miliard korun podepsali zástupci vietnamského ministerstva obrany a společnosti Omnipol, která je pro českého leteckého výrobce strategickým partnerem.  

Letoun L-39NG na Dnech NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Dodávky letky nových cvičných strojů mají proběhnout v letech 2023 až 2024.

Přesnou cenu kontraktu Omnipol nezveřejnil, ale smlouva v hodnotě několika miliard korun zahrnuje přeškolení pilotů, výcvik instruktorů, zaškolení mechaniků, dodávku náhradních dílů i vybavení pro pozemní a logistickou podporu nebo specializovaných letištních systémů.

„Jsme hrdí na to, že můžeme veřejně oznámit tuto zásadní strategickou spolupráci, která je významným milníkem pro projekt letounu L-39NG. Kombinace moderních cvičných letounů L-39NG a vysoká profesionalita vzdušných sil Vietnamu přináší prohloubení a vzájemný rozvoj vztahů mezi Českou republikou a Vietnamem,“ uvedl šéf Omnipolu Jiří Podpěra.

Jedná se o jeden z největších kontraktů českého obranného průmyslu v posledních letech. A navíc ve velmi sofistikovaném oboru. Na výrobě letounu se navíc podílí řada dalších domácích firem, je proto obecně považována za úspěch pro celý český letecký průmysl.

Zakázka navazuje na historicky úspěšné a tradiční dodávky českých, respektive československých letounů do Vietnamu. Ať už šlo o stroje Zlín Z-226 nebo Aero AE 45 a především stroje L-39 Albatros v 70. až 80. letech minulého století. K výcviku nových kadetů ve Vietnamu sloužilo 31 těchto letounů, ceněných pro svoji robustnost, kvalitní zpracování a jednoduchost údržby.

Stroj L-39NG jako přímý generační nástupce legendárního L-39 Albatros, který je považován za neúspěšnější cvičný proudový letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 600 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.

Senegal, Vietnam a další zájemci

Nástupce NG má větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti a je vybaven moderní technikou. Podzvukový stroj je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku.

Novinka vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Nový motor má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 je stroj také lehčí. Část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.

Vývoj letounu trval deset let a stál přes miliardu korun. Strategickým partnerem projektu L-39NG je právě společnost Omnipol, která jej z poloviny spolufinancuje a vlastní.

Je dobrý a moderní. Maďarští piloti testovali nový L-39NG z Aera

Loni v září letoun úspěšně prošel certifikací Odboru dohledu nad vojenským letectvím ministerstva obrany. To plánuje pořízení zatím čtyř strojů pro výcvik českých armádních pilotů. První zahraničním zákazníkem je africký Senegal, který si objednal rovněž čtyři letouny v lehké bojové konfiguraci.

Vážný zájem projevila také portugalská společnost SkyTech a několik dalších zemí včetně sousedního Slovenska nebo Maďarska, kde si stroje nedávno otestovali elitní maďarští armádní piloti.

inc natoaktual.cz