natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Letoun L-39NG získal plnou certifikaci. Aero hlásí vytížené výrobní kapacity

    2. srpna 2022  17:13
    Cvičný proudový letoun L-39NG z dílen Aera Vodochody získal takzvanou typovou certifikaci, která umožňuje dodávky zákazníkům. Firma hlásí zcela zaplněné výrobní kapacity až dor oku 2025 a jedná s několika novými zákazníky v Asii, Evropě i Africe.  

    Nový Aero L-39NG na Dnech NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

    Čerstvě získaná typová certifikace bez omezení, jejíž proces trval více než pět let, je hlavním předpokladem pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků.

    Zálet prvního sériového L-39NG očekává výrobce ještě letos. Na nedávném leteckém veletrhu ve Farnborough přitom firma oznámila jednání s dalšími zákazníky.

    „Nově získaná typová certifikace potvrzuje, že tento špičkový stroj překonává svého předchůdce. Všichni v Aeru věříme, že L-39NG bude v budoucnu ještě úspěšnější. To je pozitivní zpráva nejen pro Aero, ale pro celý český letecký průmysl, který je do výroby a vývoje L-39NG intenzivně zapojen,“ uvedl ředitel společnosti Viktor Sotona.

    Stroje si zatím objednal Senegal, Thajsko nebo Maďarsko. Podle viceprezidenta pro obchod a marketing Filipa Kulštrunka je firma v pokročilých jednáních o dodávkách L-39NG pro několik zákazníků v Evropě, Africe i Asii.

    „Sériová výroba L-39NG jede na plný plyn. Díky již uzavřeným kontraktům máme prakticky zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší,“ řekl.

    Za hlavní výhody oproti konkurenci označil dostupnost a především dlouhodobou spolehlivost letounu.

    Stroj L-39NG jako přímý generační nástupce legendárního L-39 Albatros, který je považován za neúspěšnější cvičný proudový letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 600 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.

    Nástupce NG má větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti a je vybaven moderní technikou. Podzvukový stroj je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku.

    „Mezi hlavní výhody L-39NG patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím, například použití kompozitových dílů, mokré křídlo, plnění paliva centrálním bodem, a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M. Díky tomu náš letoun vyniká nízkými provozními náklady a na svou třídu excelentním doletem,“ konstatoval šéfkonstruktér Jaromír Lang.

    Certifikace letounu je podle firmy vyvrcholením více než pětiletého a několikaetapového procesu vývoje a zkoušek.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media