Aero odhalilo novou generaci cvičného letounu L-39NG

Vydáno 12.10.2018
Největší český letecký výrobce Aero Vodochody odhalil konečnou podobu nové generace cvičných proudových letounů L-39NG. Vývoj přímého nástupce legendárního stroje Albatros trval deset let a stál přes miliardu korun. Firma už má objednávky na 40 kusů.  

Představení nového letounu L-39NG | foto: Aero Vodochody

Takzvaný „roll-out“ prvního kusu nového L-39NG s trupovým číslem 7001 naplánoval výrobce na pátek 12. října.

ŽIVĚ: Odhalení v pátek 12. října od 11:00

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Na uvedení letounu výrobce pozval stovky hostů z celého světa. Na improvizované tribuně před vraty výrobní haly byli i zástupci vzdušných sil, včetně českého letectva. A také premiér Andrej Babiš nebo ministr obrany Lubomír Metnar.

„Vidím tři benefity z uvedení L-39NG - průmyslový, ekonomický a politický,“ uvedl Babiš. Dnešní „roll-out“ je podle jeho slov důkazem, že „české firmy jsou schopny vyrábět produkty konkurenceschopné na světových trzích“.

Fotografie

Nový letoun L-39NG
Představení nového letounu L-39NG
Představení nového letounu L-39NG
Nový letoun L-39NG

S mottem „výcvik bez limitů“ výrobce připomněl historii úspěšného předchůdce L-39 a ukázal také technologické novinky nové generace. Mimo záznam pak firma ukázala i výrobní proces nového stroje.

Pak už se objevily linie nového stroje a po odpočítávání a futuristickém intru z efektního kouře a světel technici za doprovodu desítek zaměstnanců před publikum vytáhli na modrý koberec zbrusu nový stroj.

Na úspěch letounu si premiér Babiš připili s prezidentem společnosti Giordem. Na oplátku dostal model L-39NG.

Prezident Aera Giuseppe Giordo označil nový letoun za velmi důležitý milník pro celý český letecký průmyslu. „Využili jsme při vývoji dědictví tisíců produktů naší továrny,“ uvedl Giordo. věří, že nový letoun bude na trzích nejlepším možným řešením v poměru výkon cena. Na trh chce dodat firma až 3 tisíc kusů.

První generaci L-39 lze přitom označit za vůbec nejúspěšnější proudový cvičný letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 650 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových aerobatických týmů.

Letoun L-39NG
Letoun L-39NG
Letoun L-39NG

Novinka vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Nový moderní motor FJ44-4M má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 bude stroj také lehčí. Část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.

Zásadním rozdílem je větší sklopení roviny kabiny pilotů. Umožňuje zadnímu pilotovi důležitý výhled. Trup letounu L-39NG se skládá z celkem 3 365 dílů. Asi 90 procent z nich je zbrusu nových. Pouhá desetina je tak převzata od jeho předchůdce. Nová je špička stroje, která je výrazně kratší. Nově bylo při konstrukci také využito takzvaného mokrého křídla. To znamená, že palivo je přímo uvnitř křídla a odpadají tak nádrže na koncích křídel.

L-39NG

  • Posádka: 2
  • Pohon: 1× dvouproudový motor Williams International FJ44-4M
  • Max. rychlost: 777 km/h ve výšce 6000 m
  • Dolet: 2 590 km
  • Dostup: 11 580 m
  • Stoupavost: 23 m/s

Zdroj: Aero Vodochody

Letoun L-39NG je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku. Avionika stroje je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí systému je pak široké spektrum simulačních technologií.

První cvičný let na novém stroji má s kolegy naplánovaný na konec roku. Firma chce vyrábět zhruba 16 letadel ročně, první sériový kus by měl být hotov v březnu 2020. Plná výroba by měla začít v roce 2022 a vyrábět se bude na jedné výrobní lince v jednosměnném provozu.

Zájem o novou generaci L-39 je velký. První čtyři kusy si objednal africký Senegal, 16 strojů portugalský Skytech a 12 americká výcviková firma RSW. Dalších 6 letounů koupí také státní podnik LOM Praha, který cvičí české vojenské piloty. Současné objednávky tak zcela pokryjí výrobu na dalších 4 až 5 let.

Smlouva na nákup nových letounů pro výcvik českých pilotů by měla být podle ministra obrany Lubomíra Metnara podepsána do konce letošního roku.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v Česku. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

inc natoaktual.cz