natoaktual.cz

Západní námořnictva mají problém zastavit Hútíe v Rudém moři

2. července 2024  20:04
Ani intenzivních operace západních námořních sil nedokázaly zajistit Rudé moře. Více než šest měsíců poté, co povstalecká skupina Hútíů začala vážně narušovat námořní dopravu v Rudém moři se globální lodní doprava smířila s novým normálem.  

Protilodní balistická střela vypálená z území Jemenu zasáhla nákladní loď True Confidence 6. března 2024. Při útoku byli tři námořníci zabiti a další čtyři zraněni. | foto: @CENTCOM

A to i přes snahu amerického, britského a evropského námořnictva zneškodnit hútijskou hrozbu. Komerční lodě, včetně kontejnerových lodí, lodí na přepravu volně loženého zboží, tankerů na přepravu ropy a plynu dávají přednost bezpečnější ale delší a nákladnější plavbě podél Afriky.

Přední světová námořnictva mají potíže s potlačením povstalecké skupiny Hútíů, což vyvolává otázky o zdatnosti západních námořních sil a jejich užitečnosti v případných budoucích střetech. Ale zjevný neúspěch anglo-americké a evropské mise na zabezpečení Rudého moře nemusí nutně zpochybňovat užitečnost námořní síly pro vysoce náročné mise.

Navzdory nezdarům na moři byly americké, britské a evropské lodě schopny zachytit a zničit obrovské množství hútíjských pokusů o útok.

Celá situace poukazuje na to, že celý globální svět bral bezpečnost na moři za samozřejmost, což jak se ukazuje není pravda. Převládá námořní nejistota a bezpečnost může být zaručena pouze západními námořními silami, které na mořích hlídkují.

Evropané dávno zjistili, že vymáhání vysoké bezpečnosti na moři vyžaduje trvalé investice do námořních kapacit, které se v posledních desetiletích neuskutečnily a v dohledné době je nelze ani napravit. Budoucí zajištění bezpečnosti na moři je spojeno s jasnými náklady v podobě vyšších rozpočtů na obranu.

Zdroj: Foreign Policy (USA)

asš; natoaktual.cz
zpět na článek